لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۹

دستور ویژه روحانی برای مبارزه با سوءاستفاده‌کنندگان از تحریم‌ها


دستور ویژه حسن روحانی برای مبارزه با فساد مالی با بحران ناشی از رسوایی مالی در ترکیه هم‌زمان شده است.
دستور ویژه حسن روحانی برای مبارزه با فساد مالی با بحران ناشی از رسوایی مالی در ترکیه هم‌زمان شده است.
حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، در نامه‌ای که روز شنبه منتشر شد دستور ویژه‌ای برای مبارزه با رانت‌خواری در ایران و کسانی صادر کرد که با سوء استفاده از تحریم‌ها ثروت اندوخته‌اند.

خبرگزاری‌های داخلی روز شنبه، ۷ دی، متن نامه آقای روحانی به اسحاق جهانگیری، معاول رئیس جمهور و رئیس مبارزه با مفاسد اقتصادی، را منتشر کرده‌اند که در آن گفته می‌شود، دولت ایران «فعالیت سالم اقتصادی را در اولویت کار خود قرار داده است».

در نامه حاوی دستور ویژه رئیس جمهور ایران به معاونش به‌ویژه بر بررسی «موارد سوء استفاده از شرایط تحریم» تاکید شده است.

این نامه هم‌زمان شده است با بحران ناشی از رسوایی مالی در ترکیه که نام بسیاری از چهره‌های نزدیک به دولت رجب طیب اردوغان به آن پیوند خورده است، از جمله رئیس هالک بانک که در اوج تحریم‌های بین‌المللی علیه تهران، واسطه نقل و انتقال مالی ۵۵ درصد از پول نفت صادراتی ایران به کشور هند بود.

در عین حال رسانه‌های ترک نوشته‌اند که بخش اعظم این پرونده فساد و پولشویی به موضوع انتقال غیرقانونی حدود ۳۵ میلیارد یورو از ایران به ترکیه می‌پردازد.

این پرونده به نام رضا ضراب، تاجر ایرانی، نیز گره خورده است که به عنوان یکی از متهمان اصلی اکنون در بازداشت به‌ سر می‌برد و جز او، نام بابک زنجانی، میلیارد ایرانی هم به میان آمده که در جریان تحریم‌های ایران، مسئول فروش نفت کشور بود، اگرچه آقای زنجانی ارتباط خود با این پرونده را تکذیب کرده است.

پیشتر بيژن نامدار زنگنه، وزير نفت جمهوری اسلامی، در شهريورماه گذشته با بيان اين که بابک زنجانی «بيش از دو ميليارد دلار از پول نفت کشور را هنوز برنگردانده» از پيگيری اين موضوع توسط دولت حسن روحانی خبر داده بود.

اما در نامه حسن روحانی به اسحاق جهانگیری آمده است، باید کسانی که با «تبانی و سوء استفاده از امتیازات خاص، زمینه ویژه‌خواری و درآمدهای غیرموجه فراهم کرده‌اند، شناسایی و مجازات شوند».

آقای روحانی در نهایت تاکید کرده است که به‌ویژه ضرورت دارد موارد سوء‌ استفاده از شرایط تحریم مورد رسیدگی قرار گیرد و برای حراست از حقوق مردم و بیت‌المال اقدام فوری صورت پذیرد» و گزارش آن نیز ظرف یک ماه به او ارائه شود.

ایران در پی برنامه‌های هسته‌ای خود که سوءظن غرب را برانگیخته، تحت تحریم‌های شدید بین‌المللی قرار دارد و آمریکا بسیاری از شرکت‌ها و افرادی را که در صدد «دور زدن تحریم‌ها» بوده‌اند مجازات کرده است.
XS
SM
MD
LG