لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۶

خامنه‌ای: رئیس جمهور آینده قول بدهد حاشیه‌سازی نکند


آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی می‌گوید که مسئله اصلی امروز ایران «اقتصاد» است
آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی می‌گوید که مسئله اصلی امروز ایران «اقتصاد» است
علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در آستانه یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران ضمن آن که بار دیگر تاکید کرد که در این انتخابات به هیچ نامزدی نظر ندارد از رئیس جمهور آینده ایران خواست «قول بدهد حاشیه‌سازی نکند و دست اطرافیان خود را باز نگذارد».

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، آقای خامنه‌ای که در مراسم سالگرد درگذشت آیت‌الله خمینی، بنیان‌گذار جمهوری اسلامی، سخن می‌گفت، اظهار داشت: «رئیس ‌جمهور قول دهد با عقل و درایت عمل کند، رئیس‌ جمهور قول دهد که با برنامه پیش‌ برود... رئیس‌ جمهور قول دهد که به موضوع اقتصاد که امروز در نوک پیکان دشمنی‌های غرب با ایران قرار دارد بپردازد، رئیس‌ جمهور قول دهد حاشیه‌سازی نکند و دست اطرافیان خود را باز نگذارد.»

توصیه‌های آقای خامنه‌ای به رئیس جمهور آینده ایران در شرایطی مطرح می‌شود که حامیان رهبر جمهوری اسلامی در این ماه‌های اخیر انتقادات تندی را متوجه محمود احمدی‌نژاد کرده‌اند و او را به حاشیه‌سازی، حمایت از «جریان انحرافی» یا حلقه اطرافیان او و بی‌برنامگی متهم ساخته‌اند.

در همین حال شورای نگهبان نیز اسفندیار رحیم‌ مشایی، چهره نزدیک به محمود احمدی‌نژاد، و نامزد مورد حمایت دولت در انتخابات ریاست جمهوری را رد صلاحیت کرده است که این اتفاق با تحسین و تمجید حامیان رهبر جمهوری اسلامی همراه بود.

اکنون آقای خامنه‌ای می‌گوید که در نظام جمهوری اسلامی تنها «قانون» است که تعیین می‌کند یک عده می‌توانند وارد انتخابات شوند بیایند و یک عده نمی‌توانند، «اما دشمن چشم بر این واقعیت می‌بندد».

رهبر جمهوری اسلامی اظهار داشت: «دشمنان امید دارند انتخابات سرد باشد. یک روز می‌گویند انتخابات مهندسی شده است، یک روز می‌گویند انتخابات آزاد نیست. یک روز می‌گویند انتخابات از نظر مردم مشروع نیست، در حالی که نه مردم و نه انتخابات و نه نظام جمهوری اسلامی ایران را نمی‌شناسند.»

در یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران چهره‌های سرشناس بسیاری رد صلاحیت شده‌اند، مانند اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، منوچهر متکی، علی فلاحیان، محمد سعیدی‌کیا، محمد شریعتمداری و مسعود پزشکیان، وزرای سابق، طهماسب مظاهری، رئیس سابق بانک مرکزی، قاسم شعله سعدی و اکبر اعلمی، نمایندگان سابق مجلس و علیرضا زاکانیان، نماینده کنونی مجلس.

این رد صلاحیت‌ها واکنش‌های بسیاری را موجب شد و به‌ویژه با انتقاد اصلاح‌طلبان و گروه‌های اپوزیسیون همراه بود که نسبت به آزاد نبودن انتخابات و مهندسی آن هشدار دادند.

با این حال آقای خامنه‌ای می‌گوید که انتخابات در ایران «آزاد» است و قابل مقایسه با هیچ کشوری در جهان نیست.

او افزود: «کجای دنیا این‌ گونه است؟ در آمریکا و در دنیای سرمایه‌داری چنین است؟ در کشورهای سرمایه‌داری اگر عضو این دو حزب یا سه حزب بودند و پشتیبانی سرمایه‌دارها و مافیای قدرت و ثروت را داشتند می‌توانند در عرصه انتخابات وارد شوند و تبلیغات کنند... [اما] در کشور ما نامزد‌ها به طور مساوی و بدون خرج کردن یک ریال، ساعت‌ها در برنامه‌های گوناگون با مردم حرف می‌زنند.»

آقای خامنه‌ای همچنین با اشاره به شایعاتی که درباره حمایت او از یک نامزد خاص وجود دارد، گفت: «حالا رسانه‌های خارجی می‌گویند فلانی به کسی نظر دارد، اما من به هیچ‌ کس نظر ندارم.»

گفته می‌شود نظر رهبر جمهوری اسلامی در این انتخابات بر سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و نامزد مورد حمایت جبهه پایداری، از گروه‌های سیاسی تندرو است، اما آقای خامنه‌ای در روزهای اخیر گفته است که صحبت درباره رای و نظر او «تبلیغ دشمنان» است.

آیت‌الله خامنه‌ای در نهایت «مسئله اصلی» امروز ایران را «اقتصاد» دانسته و گفته است که «اگر اقتصاد درست شود، دشمن بی‌دفاع می‌ماند».

ایران در پی تحریم‌های بین‌المللی که با هدف متوقف ساختن برنامه اتمی آن اعمال شده، دوره‌ای از بحران اقتصادی را تجربه می‌کند که مشخصه آن سقوط شدید ارزش ریال و تورم بالای ۳۰ درصد است، اگرچه طیفی از حامیان رهبر جمهوری اسلامی می‌گویند که این بحران‌ها نتیجه «سوء مدیریت داخلی» هم هست.
XS
SM
MD
LG