لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۲

مذاکرات اتمی وین در روز دوم همچنان ادامه دارد


مایکل مان، سخنگوی رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، حمله به مرکز فرهنگی ایرانیان در بیروت را که هم‌زمان با مذاکرات اتمی رخ داده است، محکوم کرد
مایکل مان، سخنگوی رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، حمله به مرکز فرهنگی ایرانیان در بیروت را که هم‌زمان با مذاکرات اتمی رخ داده است، محکوم کرد
مذاکرات اتمی ایران و قدرت‌های جهانی در دومین روز خود همچنان ادامه دارد و طرفین نیز فضای حاکم بر گفت‌وگوها را مثبت ارزیابی کرده‌اند.

گزارش هانا کاویانی، خبرنگار اعزامی رادیوفردا به وین، حاکی از آن است که سومین نشست از این دوره مذاکرات صبح چهارشنبه، ۳۰ بهمن، در سطح معاونان وزارت خارجه ایران و کشورهای گروه ۱+۵ و نماینده اتحادیه اروپا برگزار شد که دو ساعت به طول انجامید.

به موازات این نشست‌ها، مذاکرات دوجانبه یا چندجانبه‌ای نیز میان مقامات وزارت خارجه کشورهای مذاکره‌کننده برگزار شده که در مجموع فضای حاکم بر همه آنها مثبت توصیف شده است.

اما مدت زمان این دور مذاکرات و ادامه آن در روز پنج‌شنبه، اول اسفند، با ابهاماتی مواجه است که رخدادهای کشور اوکراین و فراخوان کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، برای برگزاری نشست اضطراری در سطح وزرای خارجه اتحادیه اروپا دلیل آن اعلام شده است.

گزارش هانا کاویانی به واکنش مایکل مان، سخنگوی کاترین اشتون، به حادثه انفجار بمب در نزدیکی مرکز فرهنگی ایرانیان در بیروت لبنان نیز اشاره دارد، حادثه‌ای که صبح چهارشنبه همزمان با مذاکرات اتمی ایران به وقوع پیوست.

بر اساس این گزارش، مایکل مان تاکید کرد که اتحادیه اروپا این حادثه را محکوم می‌کند و در صدد انتشار بیانیه‌ای هم در محکومیت آن است.

مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ از روز سه‌شنبه در شرایطی آغاز شد که آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، نسبت به آن ابراز بدبینی کرده است.

با این حال آقای خامنه‌ای گفته است که ایران به تعهدات خود عمل می‌کند و مذاکره‌کنندگان ایرانی هم «سعی خود را بکنند».

در همین حال خبرگزاری آلمان گزارش می‌دهد که محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، گفته است او همچنان تصور می‌کند که می‌توان تا اواسط سال جاری میلادی به توافق نهایی درباره مناقشه هسته‌ای ایران دست یافت.

آقای ظریف روز چهارشنبه در وین اظهار داشت: «[دستیابی به] یک راه‌ حل ظرف شش ماه غیرواقع‌گرایانه نیست.»

وی سپس افزود: «هدف مشترک ما آب کردن یخ روابط و برطرف کردن تمام سوءتفاهمات است.»

ایران و قدرت‌های جهانی ماه آذر در ژنو توافق کردند که ظرف شش ماه به راه‌ حل برسند، اما این توافق‌نامه بیان می‌کند که امکان طولانی شدن این زمان تا یک سال نیز وجود دارد.

خبرگزاری آلمان می‌نویسد که برخی دیپلمات‌های غربی نسبت به دستیابی به توافق نهایی ظرف شش ماه ابراز تردید کرده‌ و آن را غیرواقع‌گرایانه دانسته‌اند.
XS
SM
MD
LG