لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۰

ایران «ایادی» اسرائیل را مسئول انفجارهای بیروت دانست


نمایی از محل وقوع انفجارهای انتحاری روز چهارشنبه در بیروت
نمایی از محل وقوع انفجارهای انتحاری روز چهارشنبه در بیروت
ساعاتی پس از دو انفجار در منطقه بئرحسن بیروت، وزارت خارجه جمهوری اسلامی این اقدام انتحاری را که مرکز فرهنگی ایران را هدف گرفته بود محکوم کرده و آن را به اسرائیل نسبت داد.

وقوع دو انفجار انتحاری در بیروت، پایتخت لبنان، در روز چهارشنبه، ۳۰ بهمن، «با هدف مرکز فرهنگی ایران» دست‌کم «شش کشته» و بیش از صد زخمی بر جای گذاشت.

گروه عبدالله عزام مرتبط با القاعده مسئولیت این انفجارها را بر عهده گرفت.

به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از منابع امنیتی لبنان، این انفجارها که در حومه جنوبی بیروت تحت کنترل حزب‌الله رخ داده دقیقا با همان روشی انجام شده است که در ماه نوامبر سال گذشته میلادی در مورد سفارت ایران اجرا شد.

با این حال مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز چهارشنبه در واکنش به این انفجارهای انتحاری در بیروت آن را کار «دشمنان ثبات لبنان و ایادی رژیم صهیونیستی» دانست.

در ماه نوامبر ۲۰۱۳، آبان‌ماه گذشته، گروه عبدالله عزام مسئولیت دو حمله انتحاری با هدف سفارت ایران در بیروت را بر عهده گرفت که به مرگ ۲۵ لبنانی و ایرانی٬ از جمله رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، انجامید.

خبرگزاری رویترز می‌گوید که گروه عبدالله عزام روز چهارشنبه پس از حملات صبح خود در توئیتر مسئولیت آنها را بر عهده گرفته و اعلام کرده است که هدف از این انفجارهای انتحاری مرکز فرهنگی ایران بوده است.

منطقه جنوب بیروت تحت کنترل گروه شیعه‌مذهب حزب‌الله است که در سوریه در کنار نیروهای بشار اسد با نیروهای شورشی مخالف و سنی‌مذهب می‌جنگد. دامنه این تنش و درگیری در ماه‌های اخیر به خاک لبنان کشیده شده است.

در ماه نوامبر پس از این که سفارت جمهوری اسلامی در بیروت هدف حمله قرار گرفت، حزب‌الله لبنان انگشت اتهام را به سوی عربستان سعودی گرفت که از حامیان اصلی مخالفان بشار اسد است.

در کنار نیروهای حزب‌الله، جمهوری اسلامی نیز که از نزدیک‌ترین حامیان بشار اسد به شمار می‌رود در سه سالی که از جنگ داخلی سوریه می‌گذرد از هیچ کمکی به حکومت این کشور دریغ نکرده است.

در همین حال رویترز گزارش می‌دهد که انفجارهای روز چهارشنبه با سفارت کویت و یک پادگان نظامی لبنان نیز فاصله چندانی نداشته است.

دو انفجار تازه تنها یک هفته پس از آن رخ داده است که نیروهای امنیتی لبنان فردی را به اسم نعیم عباس به عنوان مغز متفکر انفجارهای اخیر این کشور شناسایی و دستگیر کردند.
XS
SM
MD
LG