لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۱

انفجار انتحاری در یکی از مناطق تحت نفوذ حزب‌الله در لبنان


هرمل در منطقه بقاع لبنان قرار دارد و یکی از پایگاه‌های بزرگ حزب‌الله به شمار می‌آید.
هرمل در منطقه بقاع لبنان قرار دارد و یکی از پایگاه‌های بزرگ حزب‌الله به شمار می‌آید.
روز پنجشنبه انفجاری انتحاری توسط خودرویی بمب‌گذاری شده روبروی ساختمان یکی از اداره‌های محلی در شهر هرمل لبنان٬ در نزدیک مرز سوریه روی داد و به کشته شدن دستکم پنج تن از جمله مهاجم انتحاری و زخمی شدن ۲۶ نفر دیگر انجامید.

هرمل در منطقه بقاع لبنان قرار دارد و یکی از پایگاه‌های بزرگ حزب‌الله به شمار می‌آید.

این انفجار انتحاری دقایقی پیش از آغاز دادگاه بین‌المللی مته‌مان ترور رفیق حریری٬ نخست وزیر سابق لبنان که سال ۱۳۸۳ در انفجاری مهیب در بیروت ترور شده بود، روی داد. این دادگاه در لاهه به صورت غیابی، برای متهمانی برگزار می‌شود که از اعضای حزب‌الله هستند.

اکثر ساکنان منطقه‌ای که انفجار در آن روی داده، شیعه مذهب هستند که پایگاه مردمی حزب‌الله لبنان را تشکیل می‌دهند.

خبرگزاری دولتی لبنان گزارش داده است که انفجار به آسیب دیدن ساختمان‌های اطراف انجامید. بیمارستان‌های منطقه هم خواستار اهدای خون برای نجات جان زخمی‌ها شدند که حال دستکم سه تن از آن‌ها، وخیم گزارش شده است.

هنوز هیچ گروهی مسئولیت انفجار انتحاری را بر عهده نگرفته است٬ اما نحوه انجام آن همچون حملاتی است که در ماه‌های اخیر، مناطق تحت کنترل حزب‌الله را در بیروت هدف قرار داده بود.

روز چهارشنبه گروه عبدالله عزام که با القاعده ارتباط دارد، حزب‌الله را به ادامه حملات خود تا زمان خروج نیروهای این حزب از سوریه، تهدید کرده بود.

نیروهای حزب‌الله لبنان در سوریه حضور دارند و در پشتیبانی از نظام بشار اسد رئیس جمهوری این کشور، علیه مخالفانش می‌جنگند.

گروه عبدالله عزام مسئولیت دو حمله انتحاری دو ماه پیش را که سفارت ایران در بیروت را هدف قرار داد و به کشته شدن ۲۵ لبنانی و ایرانی٬ از جمله رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران انجامید، بر عهده گرفته است. این گروه همچنین مسئولیت حمله انتحاری دو هفته پیش در حومه جنوبی بیروت، یکی دیگر از پایگاه‌های حزب‌الله را بر عهده گرفته است.

ارتش لبنان چهارشنبه اعلام کرد که جمال دفتردار، یکی از رهبران گروه عبدالله عزام را دستگیر کرده است. ماجد الماجد رهبر این گروه هم حدود دو هفته پیش دستگیر شد اما چند روز بعد طبق گزارش‌ها به دلیل «بیماری نارسایی کلیه» درگذشت.

تمام سلام٬ نخست وزیر مامور به تشکیل دولت و نجیب میقاتی٬ نخست وزیر مستعفی لبنان، انفجار انتحاری منطقه هرمل را محکوم کرده‌اند.

تمام سلام در بیانه‌ای اظهار کرد: «بار دیگر دست تروریسم به سمت منطقه‌ای عزیز در لبنان دراز می‌شود و جان شهروندان بی‌گناه را در یکی از حلقه‌های زنجیر فتنه می‌گیرد٬ فتنه‌ای که امنیت و ثبات را در منطقه ما هدف قرار می‌دهد.»

سلام که از ۱۰ ماه پیش برای تشکیل دولت تلاش می‌کند، خواستار آشتی لبنانی‌ها به منظور «کوتاه کردن دست سوء استفاده کنندگان از ضعف وضعیت داخلی و جلوگیری از اجرای توطئه‌های تروریستی‌شان علیه لبنان و لبنانی‌ها» شده است.

تنش‌های سیاسی در لبنان، مانع از تشکیل دولت می‌شود. تنش اصلی میان حزب‌الله و هم‌پیمانان که در ائتلافی با نام ۸ مارس گرد هم می‌آیند و منتقدان آن‌ها که در ائتلافی با نام ۱۴ مارس حاضر هستند، در جریان است.

علاوه بر انفجارهایی که در ماه‌های اخیر مناطق مختلف لبنان از جمله مناطق تحت کنترل حزب‌الله و همچنین طرابلس با اکثریت سنی‌های مخالف حزب‌الله را در نوردیده است، ترورهای سیاسی نیز در این کشور ادامه دارد.

ماه گذشته محمد شطح٬ وزیر سابق و از شخصیت‌های جریان المستقبل به ریاست سعد حریری، گروه اصلی در ائتلاف ۱۴ مارس در انفجاری در مرکز بیروت ترور شد.
XS
SM
MD
LG