لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۱

افزایش بی‌سابقه آمار قربانیان جنگ سوریه همزمان با مذاکرات صلح


گزارش فعالان حقوق بشر نشان می‌دهد که از آغاز مذاکرات صلح سوریه در ژنو، تعداد قربانیان جنگ داخلی این کشور به شدت افزایش یافته است چنان که نیروهای حکومتی سوریه نیز حملات خود به شهرک‌های تحت تصرف شورشیان را گسترش داده‌اند.

خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه، ۲۴ بهمن، به نقل از گروه اپوزیسیون ناظر بر حقوق بشر در سوریه نوشت، از روز دوم بهمن که در نتیجه تلاش‌های بین‌المللی طرفین درگیر در سوریه پای میز مذاکره آمده‌اند، روزانه ۲۳۰ نفر در این کشور کشته شده‌اند که چنین آماری در طول سه سال جنگ داخلی سوریه بی‌سابقه بوده است.

در همین حال از نواحی مرزی سوریه با لبنان خبر می‌رسد که نیروهای بشار اسد و حزب‌الله لبنان روز چهارشنبه شهرک یبرود را که موقعیتی استراتژیک دارد و به مرکزی برای مقاومت شورشیان تبدیل شده است، در هم کوبیده‌اند.

سازمان ملل متحد پیش از این اعلام کرده بود که بیش از ۱۳۰ هزار نفر در جنگ داخلی سوریه کشته شده‌اند، اما آماری که گروه ناظر حقوق بشر در سوریه ارائه کرده است نشان می‌دهد که این جنگ تنها در سه هفته اخیر دست‌کم چهار هزار و ۹۵۹ نفر قربانی گرفته است که ۵۱۵ نفر از آنان زنان و کودکان و حدود یک‌سوم کشته‌شدگان، غیرنظامیان بوده‌اند.

این گروه حقوق بشری همچنین خواستار آتش‌بس فوری در سوریه شده و اعلام کرده که اگر آتش‌بس برقرار نشود بهتر است مذاکرات متوقف شود.

دور جدید مذاکرات صلح سوریه از روز دوشنبه، ۲۱ بهمن در شهر ژنو سوئیس آغاز شده است و هنوز نشانه‌ای از توافق جدی میان طرفین به‌چشم نمی‌خورد.

اپوزیسیون سوریه در سومین روز این مذاکرات خواستار تشکیل حکومت انتقالی در این کشور برای اجرای آتش‌بس تحت نظارت سازمان ملل متحد شده است.

نمایندگان اپوزیسیون همچنین در طرح خود از لزوم اخراج نیروهای خارجی از کشور گفته‌اند، اما این طرح کوچک‌ترین اشاره‌ای به نقش بشار اسد در حکومت آینده ندارد در حالی که نمایندگان دولت سوریه بحث درباره کناره‌گیری بشار اسد را رد کرده‌اند.

با وجود این، وزیر امور خارجه سوریه گفته است که مسئله خروج نیروهای خارجی از کشور می‌تواند به بحث گذاشته شود.

نبرد قلمون

اما هم‌زمان با مذاکرات صلح، حکومت سوریه تلاش می‌کند که شهرک یبرود در ناحیه مرزی با لبنان را باز پس بگیرد.

رویترز می‌نویسد، جنگ بر سر یبرود بخشی از یک جنگ گسترده‌تر است که به «نبرد قلمون» شهرت پیدا کرده است، منطقه‌ای کوهستانی در نزدیکی دمشق که تسلط بر آن می‌تواند به معنای تسلط بر جاده‌های منتهی به لبنان و جاده‌های میان پایتخت و نواحی ساحلی تحت تصرف نیروهای حکومتی خواهد بود.

این گزارش تاکید می‌کند که نیروهای حکومتی در روزهای اخیر موفقیت‌های بیشتری در جنگ بر سر این منطقه داشته‌اند، اما پیروزی کامل برای آنها در حال حاضر مقدور نیست.

در همین حال یکی از سخنگویان شورشیان در یبرود گفته است که نیروهای حزب‌الله لبنان و بشار اسد تلاش می‌کنند که موقعیت خود در تپه‌های اطراف برای حمله به این شهرک تثبیت کنند.

به گفته او، نیروهای اسد در روزهای منتهی به حملات نمایندگانی به شهرک‌های اطراف فرستاده‌اند تا ساکنان آن را قانع کنند که از جنگ خودداری ورزند که البته برخی از شهرک‌ها این پیشنهاد را پذیرفته‌اند، اما اکثریت آنها مانند یبرود، مخالفت کرده‌اند.

وی در نهایت تاکید کرده است که شورشیان مصمم‌اند حملات نیروهای اسد و حزب‌الله لبنان را دفع کنند چنان‌که اکنون بیمارستان یبرود مملو از مجروحان این جنگ است.
XS
SM
MD
LG