لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۱

کمک‌رسانی به حمص به خاطر نقض آتش‌بس سه‌روزه متوقف شد


ویرانه‌های شهر حمص.
ویرانه‌های شهر حمص.
با وجود توافق ژنو ۲ مبنی بر آتش‌بس سه‌روزه جهت امدادرسانی به غیرنظامیان شهر حمص در سوریه، تیراندازی مستقیم به کاروان امدادی سازمان ملل در روز شنبه باعث توقف این کمک‌رسانی‌ها شد.

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، در این تیراندازی که روز شنبه ۱۹ بهمن رخ داد یکی از رانندگان کاروان بشردوستانه سازمان ملل زخمی شده و گلوله‌های خمپاره نیز به سوی این کاروان شلیک شده‌است.

در همین حال خبرگزاری آسوشیتدپرس از انفجار دو بمب کنار جاده‌ای در مسیر دو کامیون امدادی سازمان ملل در حمص و زخمی شدن چهار بهیار همراه این کامیون‌ها خبر می‌دهد.

در حدود ۲۵۰۰ نفر از غیرنظامیان ماه‌ها است که در شهر حمص واقع در غرب سوریه که تحت کنترل مخالفان بشار اسد قرار دارد گرفتار مانده و نیاز شدیدی به آذوقه و دارو دارند.

گزارش‌ها حاکی است که مقام‌های دولت سوریه، گروه‌های مخالف را مسئول حمله روز شنبه به کاروان سازمان ملل می‌دانند اما مخالفان می‌گویند که تیراندازی و پرتاب خمپاره در حمص توسط نیروهای بشار اسد انجام شده‌است.

«والری آموس»، رییس بخش کمک‌رسانی بشردوستانه سازمان ملل روز شنبه با انتشار بیانیه‌ای ضمن اظهار تأسف از این رویداد اعلام کرد که سازمان ملل هم‌چنان تلاش‌های خود برای امدادرسانی به غیرنظامیان در سوریه را ادامه خواهد داد.

توافق برای آتش‌بس سه‌روزه و رساندن کمک به غیرنظامیان در حمص نخستین نتیجه ملموس گفت‌وگوهای ژنو ۲ بود که دو هفته پیش به منظور یافتن راه حلی برای خاتمه درگیری‌های سوریه برگزار شد.

نیروهای دولت سوریه بیش از یک سال است که اجازه ورود آذوقه و دارو به مناطق تحت کنترل مخالفان در بخش قدیمی شهر حمص را نمی‌دهند.

شهر حمص از نخستین شهرهایی بود که در سال ۲۰۱۱ شورش در آن علیه رژیم بشار اسد آغاز شد و نیروهای دولتی طی سال گذشته موفق شده‌اند کنترل بیشتر محلات شهر را در دست بگیرند اما چند محله واقع در بخش قدیمی شهر هنوز در دست مخالفان است.

درگیری‌ها در سوریه از حدود سه سال پیش آغاز شده و تاکنون ۱۳۶ هزار کشته بر جای گذاشته و تلاش‌های بین‌المللی که آخرین آن در قالب کنفرانس ژنو ۲ انجام شده در پایان دادن به این درگیری‌ها موفق نبوده‌است.

روز شنبه هم‌چنین خبر رسید که بالگردهای دولت سوریه محلاتی در شهر حلب، در شمال سوریه، را بمباران کرده‌اند که بر اثر آن «دست‌کم ۱۵ نفر» جان باخته‌اند.
XS
SM
MD
LG