لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۷

دومین روز از مذاکرات سوریه هم «بی‌نتیجه» بود


 بشار جعفری (چپ) نماینده سوریه در سازمان ملل روز دوشنبه در سوییس
بشار جعفری (چپ) نماینده سوریه در سازمان ملل روز دوشنبه در سوییس
اخضر ابراهیمی نماینده سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب در مسائل سوریه، سه‌شنبه ۲۲ بهمن پس از جلسه مشترک با نمایندگان دولت و ائتلاف ملی اپوزیسیون سوریه در ژنو گفت که مذاکرات، همچنان پیشرفت ملموسی ندارد.

سه‌شنبه، دومین روز از دور جدید مذاکرات میان نمایندگان دولت و ائتلاف ملی اپوزیسیون سوریه برگزار شد. هدف از این مذاکرات پایان دادن به تنشی است که سه سال پیش آغاز شد و به جنگ داخلی انجامیده است.

ابراهیمی که میانجی‌گری مذاکرات بر عهده او گذشته شده، در کنفرانس خبری بعد از ظهر خود گفت که قصد دارد به زودی، به نیویورک برود و گزارشی به دبیرکل سازمان ملل متحد و شورای امنیت ارائه بدهد.

او افزود: «آغاز این هفته از مذاکرات همچون دور نخست دشوار بود. هنوز پیشرفت زیادی نداریم.»

فیصل المقداد معاون وزیر امور خارجه سوریه نیز در جمع خبرنگاران گفت: «امروز نیز بیهوده تمام شد.» لوئی الصافی سخنگوی هیئت نمایندگی ائتلاف ملی اپوزیسیون سوریه هم گفت: «هیچ پیشرفتی نداشتیم.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، برخی از حاضران در جلسه مذاکرات می‌گویند که ابراهیمی پیشنهاد داد مسائل اصلی که مد نظر دو طرف است یعنی پایان خشونت‌ها و تشکیل دولت یا شورای حکومت انتقالی، به بحث گذاشته شود. بنا بر این نقل قول، ابراهیمی خواستار آن شد تا مساله پایان دادن به خشونت‌ها سه شنبه و مساله تشکیل دولت انتقالی، چهارشنبه به بحث گذاشته شود.

مساله تشکیل دولت انتقالی، با نقش بشار اسد در آینده سوریه مرتبط است. دولت سوریه می‌گوید که درباره کنار رفتن اسد از قدت بحث نخواهد کرد در حالی که مخالفان می‌خواهند که او هیچ نقشی در آینده سوریه نداشته باشد.

المقداد گفت که بر سر صورتجلسه گفت‌و‌گو‌ها، توافقی نشد. او اپوزیسیون را متهم کرد که با نپذیرفتن بحث بر سر مساله «مبارزه با تروریسم» که به گفته او «باید پیش از هرچیزی بر سر آن گفت‌و‌گو شود» باعث بی‌نتیجه ماندن جلسات می‌شود. او افزود که دولت سوریه معتقد است «تمام افراد مسلحی که علیه‌اش ‌می‌جنگند تروریست هستند.»

المقداد ادامه داد: «یک روز دیگر را ائتلاف به خاطر امتناع از پذیرش وجود تروریسم در سوریه، از بین برد.»

در مقابل الصافی نظام را متهم کرد که به خاطر «ایمان داشتنش به راه‌حل نظامی در مقابل پیشرفت مذاکرات کارشکنی می‌کند.»

او افزود که اپوزیسیون و دولت بر سر دو مساله خشونت و تغییر سیاسی اختلاف‌های اساسی دارند؛ اپوزیسیون خواهان تشکیل شورای حکومت انتقالی است و معتقد است که چنین گامی برای ثبات کشور حیاتی است.

ائتلاف ملی اپوزیسیون سوریه هم با صدور بیانیه‌ای، با متهم کردن دولت سوریه به تلاش برای به شکست کشاندن مذاکرات، گفت که جلسه سه‌شنبه، پر تنش بود.

ابتدای جلسه سه‌شنبه و پس از آنکه خبرهایی از یک دقیقه سکوت افراد حاضر در اتاق مذاکرات برای ادای احترام به بیش از ۱۳۰ هزار کشته شده در خشونت‌های سه سال اخیر سوریه منتشر شد، جوی از امیدواری حاکم شده بود.

اما شاید تنها نتیجه ملموس دور پیشن مذاکرات، ورود مقادیری از کمک‌های انسانی به مناطق محاصره شده در حمص باشد. این مناطق که در کنترل مخالفان است، از حدود دو سال پیش توسط نیروهای دولتی محاصره می‌شود.

خبرگزاری رویترز به نقل از مسئولانی در سازمان ملل متحد گزارش داد که مردان خارج شده از حمص بر پایه توافق خروج غیر نظامیان از مناطق محاصره شده این شهر، توسط نیروهای امنیتی، بازجویی می‌شوند.

بنا بر این گزارش، نیروهای امنیتی سوریه ۳۳۶ مرد را بازداشت کرده و بدون نظارت طرف سومی، بازجویی می‌کنند.

برپایه توافق، تاکنون ۱۱۵۱ نفر از مناطق محاصره شده حمص خارج شدند که اکثر آنها از زنان، کودکان و کهنسالان هستند. دولت سوریه کسانی را که بازداشت کرده را مردانی «در سن نبرد» می‌داند و می‌خواهد مطمئن شود که از مخالفان مسلح نبودند.

ملیسا ولمنج سخنگوی کمیساریای عالی امور پناهندگان سازمان ملل متحد می‌گوید که ۴۱ نفر از این مردان آزاد شدند اما بقیه همچنان در مدرسه‌ای بازداشت هستند. او می‌افزاید که سازمان ملل متحد، نگران این افراد است.
XS
SM
MD
LG