لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۷

سومین روز مذاکرات اتمی؛ دیدار معاونان وزرای خارجه ایران و آمریکا


وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا و عباس عراقچی، مذاکره‌کننده ارشد ایران. عکس آرشیوی است
وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا و عباس عراقچی، مذاکره‌کننده ارشد ایران. عکس آرشیوی است
مذاکرات هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی در روز سوم با دیدار دو جانبه میان معاونان وزرای خارجه ایران و ایالات متحده و نشستی میان مذاکره‌کنندگان ایرانی و کشورهای اروپایی ادامه یافت.

هانا کاویانی، خبرنگار اعزامی رادیو فردا به شهر وین، محل برگزاری مذاکرات، گزارش می‌دهد که عباس عراقچی، مذاکره‌کننده ارشد ایران، صبح جمعه، ۲۶ اردیبهشت، ابتدا با معاونان وزرای خارجه سه کشور بریتانیا، فرانسه و آلمان گفت‌وگو کرده و پس از آن دیدار دو جانبه‌ای با وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا، داشته است.

در عین حال احتمال داده می‌شود که آقای عراقچی در همین روز نشست دو جانبه‌ای نیز با هلگا اشمید، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، داشته باشد.

به همین ترتیب مشخص نیست که آیا بار دیگر محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران و کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در این دور از مذاکرات به گفت‌وگو بنشینند.

مذاکره میان آقای ظریف و خانم اشتون در روز پنج‌شنبه، حدود سه ساعت و نیم به طول انجامید که اگرچه جزییات این جلسه علنی نشده است، اما مایکل مان، سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، آن را «مفید» توصیف کرده است.

در همین حال یک منبع نزدیک به مذاکرات به خبرنگار رادیو فردا گفت که مذاکرات بر روی نگارش مقدمه پيش‌نويس توافق‌نامه متمرکز شده است.

پیش‌بینی شده شده بود که در این دور مذاکرات، نگارش پیش‌نویس توافق‌نامه جامع اتمی میان ایران و قدرت‌های جهانی آغاز شود. با این حال طرفین بر دشواری‌هایی که در این مرحله وجود دارد، تاکید کرده‌اند.

به گزارش رادیو فردا در همین زمینه یک مقام ارشد آمریکایی روز جمعه گفت: «مذاکرات هسته‌ای اين هفته آهسته و دشوار بوده است. شکاف‌های مهمی بين مواضع دو طرف کماکان وجود دارد.»

وی سپس با ابراز نگرانی نسبت به «عدم پیشرفت» در این دور مذاکرات تاکید کرد که «ایران باید تصمیمات سختی بگیرد».

موارد اختلاف میان طرفین هنوز به‌طور رسمی اعلام نشده است، اما با این وجود خبرگزاری رویترز از قول مقامات ایرانی و غربی نوشته که مسئله تعداد سانتریفیوژها، سطح غنی‌سازی اورانیوم و میزان اورانیوم ذخیره شده، مهم‌ترین مسائل مورد اختلاف در این دور مذاکرات بوده است.

رویترز در عین حال نوشته است که اختلافات بر سر راکتور آب سنگین اراک تقریبا حل و فصل شده است و به نظر می‌رسد که طرفین توانسته‌اند راهی برای آن بیابند.

چهارمین دور مذاکرات هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی پیش‌بینی شده است که امروز، جمعه، به پایان برسد.
XS
SM
MD
LG