لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۳

انتقاد صادق لاریجانی از اطلاع‌رسانی‌ درباره حوادث اخیر زندان اوین


صادق لاریجانی، رییس قوه قضاییه ایران
صادق لاریجانی، رییس قوه قضاییه ایران
رییس قوه قضاییه ایران می‌گوید که این نهاد قضایی هدف «حمله‌های بی‌امان» و «تخریب» قرار گرفته و رسانه‌های خارجی، حوادث اخیر زندان اوین را بهانه‌ای برای «فضاسازی» علیه دستگاه قضایی قرار داده‌اند.

صادق لاریجانی روز پنج‌شنبه، ۱۸ اردیبهشت، با انتقاد از اطلاع‌رسانی‌ درباره درگیری‌ در بند ۳۵۰ زندان اوین گفت: «برخی رسانه‌های خارجی که همواره در پی تخریب هستند امروز دلسوز عده‌ای در بند ۳۵۰ می‌شوند.»

بر اساس گزارش خبرگزاری مهر، وی افزود: «رسانه‌های خارجی درباره تحریم‌هایی که علیه ملت صورت گرفته هیچ نگفتند، اما در نقطه مقابل با مطرح کردن این که چند نفر در بند ۳۵۰ مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌اند از آنان جانبداری می‌کنند».

اواخر فروردین ماه، رسانه‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان ایران از هجوم زندان‌بانان اوین به بند ۳۵۰ و ضرب و شتم زندانیان سیاسی در این بند خبر دادند، رویدادی که خانواده این زندانیان نیز در روزهای بعد آن را تایید کردند.

انتشار خبر این هجوم، واکنش نهادها و مقامات جمهوری اسلامی را هم در پی داشت، چنان چه فیلم این حادثه در مجلس شورای اسلامی بازبینی شد و دولت حسن روحانی نیز وعده پی‌گیری داد.

اما همان زمان وزیر دادگستری، ماجرا را کم‌اهمیت توصیف کرد و گفت، آن‌چه درگیری در زندان اوین نامیده شده تنها یک بازرسی ساده بوده که به خاطر مقاومت برخی زندانیان به حراحت آنها انجامیده است.

اکنون نیز رییس قوه قضاییه ایران می‌گوید که هدف از رسانه‌ای شدن این بحث در مجموع «تخریب نظام جمهوری اسلامی و دستگاه قضایی» بوده است.

آقای لاریجانی سپس خطاب به منتقدان داخلی قوه قضاییه گفت: «ما از رسانه‌های بیگانه انتظاری نداریم ولی کسانی که از درون با آنان همنوا می‌شوند جای تعجب است. در حالی که ما باید راه حق را بشناسیم و نباید با شلوغ کردن آنها و فضاسازی از مسیر عدالت دور شویم و دستگاه قضایی به این صداها اعتنایی ندارد.»

گزارش خبرگزاری مهر بیان می‌کند که صادق لاریجانی همچنین به انتقاد از کسانی پرداخته است که معتقدند قوه قضاییه از نهادهای دیگر تبعیت می‌کند.

وی اظهار داشت: «این که عده‌ای مطرح می‌کنند دستگاه قضایی تابع فلان نهاد است ظلم فاحشی به این دستگاه است.»

منتقدان قوه قضاییه ایران و بسیاری از زندانیان سیاسی می‌گویند که احکام قضات در رابطه با پرونده‌های سیاسی را دستگاه های امنیتی تعیین می‌کنند، اتهامی که از جمله محمد نوری‌زاد به دفعات آن را مطرح کرده است.

علی مطهری، نماینده مجلس شورای اسلامی، نیز زمستان گذشته در نطق میان دستور خود در مجلس، قوه قضاییه را متاثر از نهادهای دیگر دانست و گفت که حل مسائل مربوط به اعتراضات سال ۱۳۸۸ یک قوه قضاییه مستقل می‌طلبد، «نه قوه‌ای که از این نهاد و آن دفتر و از دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی تاثیر بپذیرد».
XS
SM
MD
LG