لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۶

انتقاد شدید اصولگرایان از احمدی‌نژاد در آستانه گردهمایی استادیوم آزادی


منتقدان دولت محمود احمدی‌نژاد می‌گویند که همایش «تجلیل از خادمان نوروزی» اهداف انتخاباتی دارد.
منتقدان دولت محمود احمدی‌نژاد می‌گویند که همایش «تجلیل از خادمان نوروزی» اهداف انتخاباتی دارد.
صادق لاریجانی، رئیس قوه قضاییه ایران، روز چهارشنبه، ۲۸ فروردین، گفت که گزارش‌هایی مبنی بر «سوءاستفاده از امکانات دولتی و بودجه عمومی» در راستای تبلیغات انتخاباتی دریافت شده است.

بر اساس گزارش روابط عمومی قوه قضاییه ایران، آقای لاریجانی که در جمع مسئولان عالی قضایی کشور سخن می‌گفت، به‌طور تلویحی دولت محمود احمدی‌نژاد را به هزینه کردن بودجه دولتی با اهداف انتخاباتی متهم کرد و اظهار داشت: «متاسفانه پاره‌ای اقدامات که با بودجه‌های دولتی به معنای اعم آن صورت می‌گیرد، رنگ و بوی انتخاباتی دارد.»

او ضمن تاکید بر «جرم» بودن چنین اقداماتی، به کسانی که قصد نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری دارند هشدار داد که شورای نگهبان و قوه قضاییه، فعالیت‌های آنان را رصد می‌کنند.

آقای لاریجانی از شورای نگهبان خواسته است تا «جهات نظارتی خود را تشديد كنند.»

این سخنان رییس قوه قضاییه در شرایطی مطرح می‌شود که دولت محمود احمدی‌نژاد خود را برای برگزاری همایشی در استادیوم ۱۰۰ هزار نفره آزادی در روز پنجشنبه آماده می‌کند که اگرچه هدف از آن «تجلیل از خادمان نوروزی» عنوان شده است، اما منتقدان آقای احمدی‌نژاد از آن به عنوان «میتینگ انتخاباتی» نام می‌برند.

محافظه‌کاران نزدیک به آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، می‌گویند که محمود احمدی‌نژاد برای پیروزی اسفندیار رحیم‌مشایی در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم تلاش می‌کند و برگزاری همایش «تجلیل از خادمان نوروزی» نیز در همین راستاست.

اسفندیار رحیم‌مشایی، رییس دفتر پیشین آقای احمدی‌نژاد و از نزدیک‌ترین چهره‌های سیاسی به او محسوب می‌شود، که گسترش فعالیت‌هایش در هفته‌های منتهی به انتخابات ریاست جمهوری، شائبه نامزدی او در این انتخابات را قوت می‌بخشد.

هشدار به ردصلاحیت برگزارکنندگان همایش استادیوم آزادی

در همین زمینه، علاءالدین بروجردی، رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران، روز چهارشنبه، در هشداری به محمود احمدی‌نژاد و اسفندیار رحیم‌مشایی گفت که برگزاری همایش «تجلیل از خادمان نوروزی» برای ردصلاحیت برگزارکنندگان آن کافی است.

بر اساس گزارش خبرگزاری «خانه ملت»، آقای بروجردی اظهار داشت: «برگزاری مراسم تقدیر از دست‌اندرکاران سفرهای نوروزی، با چنین حجم و برآورد هزینه‌ای مسبوق به سابقه نیست و چنین روندی نه در دولت‌های گذشته دیده می‌شود و نه حتی در سال‌های پیشین دولت فعلی.»

به گفته او، برگزاری این مراسم در آستانه انتخابات ریاست جمهوری، این ذهنیت را به وجود آورده که اقدام دولت «یک گردهمایی تبلیغاتی و انتخاباتی» است.

این نماینده مجلس در نهایت تاکید کرد که استفاده از امکانات دولتی در این مراسم و نیز تبلیغات انتخاباتی زودهنگام، «تخلفاتی آشکار» به‌شمار می‌رود که برای رد صلاحیت برگزارکنندگان همایش «تجلیل از خادمان نوروزی» کافی است.

پیش از این فرمانده نیروی انتظامی ایران ضمن اعلام مخالفت با برگزاری همایش «تجلیل از خادمان نوروزی» گفته بود که اين مراسم «بهانه‌ای به دست گروه‌های رقيب سياسی برای ناسالم جلوه دادن روند انتخابات رياست جمهوری خواهد داد».

با این حال گزارش‌ها حاکی از عدم تغییر موضع دولت در رابطه با برگزاری این همایش در روز پنج‌شنبه، ۲۹ فروردین،است.

وبسایت خبری «دانا» که اخبار محافظه‌کاران منتقد دولت محمود احمدی‌نژاد را بازتاب می‌دهد، روز چهارشنبه در گزارشی نوشت که «تیم برگزار کننده میتینگ آزادی، از ۲۵۰ هزار نفر برای حضور در جشن روز پنج شنبه دعوت کرده است».

این وب سایت بدون اشاره به منابع خبری خود نوشت که برگزارکنندگان این همایش پیش‌بینی کرده‌اند، از این تعداد، ۱۵۰ هزار نفر در مراسم شرکت کنند که ۱۰۰ هزار نفر آنان بر روی سکوهای آزادی و ۵۰ هزار نفر دیگر بر چمن‌های استادیوم خواهند نشست.

توصیه‌های انتخاباتی فرمانده پلیس

در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ایران، همچنین اسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده پلیس ایران به نامزدها توصیه کرد که از برگزاری «میتینگ‌های فاقد مجوز» خودداری کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، آقای احمدی‌مقدم در سخنان روز چهارشنبه خود، یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری را با توجه به رویدادهای سال ۱۳۸۸ و اعتراضاتی که به وقوع پیوست، از نظر داخلی و بین‌المللی «بسیار حساس» خواند و از نامزدهای انتخابات خواست تا به گفته وی، از «ایجاد تنش در جامعه» خودداری کنند.

او همچنین تاکید کرد که در این انتخابات هیچ مشکل امنیتی خاصی وجود ندارد.

یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران روز ۲۴ خرداد ماه در حالی برگزار می‌شود که میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو نامزد اصلاح‌طلب انتخابات پیشین در حصر خانگی هستند و هنوز ابهامات بسیاری درباره انتخابات سال ۱۳۸۸ وجود دارد.
XS
SM
MD
LG