لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۲

واکنش‌ ایران و آمریکا به بمب‌گذاری‌ها در طرابلس لبنان


بمب‌گذاری‌ها در شهر طرابلس لبنان ۴۲ کشته بر جای گذاشته است
بمب‌گذاری‌ها در شهر طرابلس لبنان ۴۲ کشته بر جای گذاشته است
در واکنش به بمب‌گذاری‌های روز جمعه، یکم شهریور، در شهر طرابلس لبنان که به مرگ ۴۲ نفر انجامید، ایران، ایالات متحده و شورای امنیت سازمان ملل متحد آن را محکوم کردند.

به گزارش خبرگزاری‌های داخلی، عباس عراقچی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، این انفجارها را عاملی برای «ضربه زدن به وحدت ملی و همزیستی مسالمت‌آمیز طوایف مختلف لبنان» دانست و مدعی شد که «گروه‌های تکفیری» تحت تاثیر «صهیونیست‌ها» دست به این کار زده‌اند.

آقای عراقچی همچنین گفت که جمهوری اسلامی از سازمان‌های بین‌المللی می‌خواهد که ضمن محکومیت این «اقدام تروریستی و فتنه‌افکنانه... نسبت به کشف حقایق پنهان این حادثه شوم و خائنانه اقدام کنند».

شهر شمالی طرابلس لبنان در دو سال اخیر تحت تاثیر شدید بحران سوریه قرار داشته است، به‌ طوری که این ماجرا گاهی باعث رویارویی خونین و مسلحانه اهالی مناطق سنی‌شنین این شهر با شیعیان علوی آن شده است، دو گروهی که به‌ ترتیب از شورشیان و حکومت سوریه حمایت می‌کنند.

بحران سوریه همچنین دیگر مناطق لبنان نظیر بیروت را نیز متاثر از خود کرده است، به‌ طوری که هفته گذشته در حومه جنوبی این شهر و در مناطقی که پایگاه حزب‌الله لبنان محسوب می‌شود، انفجار یک خودروی بمب‌گذاری‌شده به مرگ چندین نفر انجامید.

گروهی هم که مسئولیت این انفجار را بر عهده گرفته اعلام کرده که اقدام آنها واکنشی به دخالت حزب‌الله لبنان در جنگ سوریه است.

با این حال انفجارهای روز گذشته در شهر طرابلس از نظر میزان تلفات و خسارات آن در چند دهه گذشته بی‌سابقه بوده است.

این انفجارها واکنش مقامات ایالات متحده را نیز در پی داشت، چنان‌ چه سوزان رایس، مشاور امنیت ملی آمریکا، و ماری هرف، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور، آن را محکوم کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، خانم رایس در پیام توییتری خود نوشت که واشینگتن این حملات را «به‌شدت محکوم می‌کند».

او همچنین به‌ خاطر «مرگ انسان‌های بی‌گناه» در این حادثه اظهار تاسف کرده است.

ماری هرف نیز همه طرف‌ها در لبنان را به خویشتن‌داری و آرامش دعوت کرد و اظهار داشت که آمریکا بار دیگر تعهد شدید خود را برای ثبات، استقلال و حق حاکمیت لبنان یادآور می‌شود و از تلاش‌های حکومت لبنان برای برقراری ثبات و امنیت در کشور حمایت می‌کند.

خبرگزاری فرانسه می‌نویسد که شورای امنیت سازمان ملل متحد هم با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده که این شورا حملات تروریستی در لبنان را به‌شدت محکوم می‌کند و از لزوم محاکمه عاملان آن سخن می‌گوید.

این بیانیه همچنین از تمام طرف‌ها در لبنان می‌خواهد که به سیاست‌های حکومت این کشور مبنی بر عدم مداخله در بحران سوریه احترام بگذارند.

این گزارش واکنش بان گی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، به انفجارهای طرابلس لبنان را نیز بازتاب می‌دهد.

آقای بان گی مون از همه لبنانی‌ها خوسته است که اتحاد خود را حفظ کنند و به حمایت خود از حکومت‌شان ادامه دهند.

او همچنین ابراز امیدواری کرده است که مسئول این اقدام تروریستی هر چه سریع‌تر به محکمه عدالت آورده شود.
XS
SM
MD
LG