لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۷

رویترز: تحقیقات پلیس مالزی متوجه خدمه هواپیمای ناپدیدشده است


رئیس پلیس مالزی می‌گوید که هیچ کدام از ۲۲۷ مسافر هواپیمای ناپدیدشده نقشی در سرنوشت آن نداشته‌اند و از اتهام خرابکاری مبرا هستند.

در همین حال یکی دیگر از مقامات ارشد پلیس مالزی خبر داده است که تحقیقات این کشور درباره پرواز ۳۷۰ اکنون متوجه خدمه و خلبانان آن و نقش احتمالی است که آنها می‌توانستند در ناپدید شدن هواپیما داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، خالد ابوبکر، رئیس پلیس مالزی، روز چهارشنبه، ۱۳ فروردین گفت که مسافران هواپیمای ناپدیدشده مبرا از اتهام هواپیماربایی، خرابکاری عمدی یا مشکلات روانی هستند که می‌توانست با ناپدیدشدن این هواپیما ارتباط داشته باشد.

مقامات مالزی اگرچه احتمال نقص فنی در هواپیمای بویینگ ۷۷۷ ناپدیدشده را رد نکرده‌اند، اما می‌گویند که مستندات به دست آمده آنها را به این باور رسانده که هواپیما تعمدا از مسیر اصلی خود منحرف شده است.

نخست وزیر مالزی نیز گفته است، شخصی که اطلاعات کاملی درباره این هواپیما داشته، سیستم‌های مخابراتی و جهت‌یاب آن را عمدا خاموش کرده است.

در این شرایط تحقیقات متوجه خلبانان پرواز، کاپیتان ظاهری احمد شاه ۵۳ ساله و فارغ عبدوالحمید، دستیار ۲۳ ساله او شده است. اما پلیس مالزی اعلام کرده در تحقیقات خود درباره خلبانان به نکته مشکوکی برنخورده است.

رویترز می‌نویسد، پلیس فدرال آمریکا هم که به مقامات مالزی در تحقیقات درباره خلبانان کمک کرده، به مورد مشکوکی برنخورده است.

با این حال یک مقام ارشد پلیس مالزی به رویترز گفت: «ما در حال حاضر روی خلبانان تمرکز کرده‌ایم.»

او اما خاطرنشان ساخته است که تا پیدا شدن جعبه سیاه هواپیما نمی‌توان با اطمینان درباره چیزی سخن گفت.

هواپیمای ام‌اچ ۳۷۰ مالزی با ۲۳۹ سرنشین از روز ۱۷ اسفند ناپدید شده است، اما ظن قوی وجود دارد که جایی در جنوب اقیانوس هند سقوط کرده باشد.

از میان سرنشینان این هواپیما دو نفر از آنها ایرانی بودند.
XS
SM
MD
LG