لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۶

احتمال «دستکاری عمدی» در سیستم‌های هواپیمای گمشده مالزی


نجیب رزاق، نخست وزیر مالزی
نجیب رزاق، نخست وزیر مالزی
یک هفته پس از ناپدید شدن هواپیمای بوئینگ ۷۷۷ مالزی، نخست وزیر این کشور روز شنبه، ۲۴ اسفندماه، به نقل از بازرسان اعلام کرد که فردی در این پرواز «عمدا» سیستم‌های مخابراتی و جهت‌یابی هواپیما را دستکاری و خاموش کرده است.

به گفته نجیب رزاق، نخست وزیر مالزی، این فرد که «اطلاعات کاملی» از پرواز و هدایت هواپیماهای مسافربری داشته پس از خاموش کردن سیستم‌ها مسیر پرواز را عوض کرده و هواپیما «تقریبا هفت ساعت» پس از ناپدید شدن هم‌چنان در آسمان بوده است.

خبرگزاری رویترز روز شنبه همچنین گزارش کرده است که پلیس مالزی اقدام به گشتن و بازرسی محل سکونت خلبان این هواپیما کرده است.

با این حال آقای رزاق هنوز احتمال هواپیماربایی را تایید نکرده و در نشست خبری خود اعلام کرد که «هنوز تمام احتمالات در دست بررسی است».

پرواز بوئینگ ۷۷۷ خط هوایی مالزی درست یک هفته پیش در روز شنبه، ۸ مارس، و کمتر از یک ساعت از آغاز این پرواز از شهر کوآلالامپور از صفحه رادارها ناپدید شد و هرگز به مقصد خود یعنی شهر پکن نرسید.

این هواپیما ۲۳۹ مسافر و خدمه پرواز داشت که بیشتر آنها را مسافران چینی تشکیل می‌دادند. در این میان دو ایرانی نیز بودند که با گذرنامه‌های مسروقه سفر می‌کردند.

به گفته نخست وزیر مالزی، بر اساس تازه‌ترین اطلاعات به دست آمده، آخرین ارتباط هواپیمای ناپدیدشده با ماهواره‌ها در ساعت ۸:۱۱ صبح به وقت مالزی ثبت شده که بیانگر آن است که هواپیما تقریبا هفت ساعت پس از گم شدن هم‌چنان در آسمان بوده است.

نجیب رزاق همچنین افزوده است که بر اساس تحلیل تازه‌ترین اطلاعات می‌توان گفت هواپیما پس از ناپدید شدن در یکی از دو کریدور هوایی ذیل قرار گرفته است: کریدور شمالی از شمال تایلند تا مرز قزاقستان و ترکمنستان، یا کریدور جنوبی از اندونزی تا جنوب اقیانوس هند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، پیشتر یک منبع نزدیک به دولت آمریکا گفته بود که بوئینگ ۷۷۷ مالزی «به احتمال زیاد» به سمت جنوب و به طرف اقیانوس هند به راه افتاده و احتمالا «پس از تمام شدن سوختش در اقیانوس سقوط کرده است».

در همین زمینه منابع خبری روز جمعه گزارش دادند که آمریکا به طور مستقل جستجو برای این هواپیمای ناپدیدشده را در اقیانوس هند آغاز کرده است.

ناپدید شدن بوئینگ ۷۷۷ مالزی که گفته می‌شود یکی از ایمن‌ترین هواپیماهای مسافربری جهان است پس از یک هفته به یکی از گیج‌کننده‌ترین معماهای تاریخ هوانوردی تبدیل شده است.
XS
SM
MD
LG