لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۳

آمریکا در جست‌وجوی هواپیمای مفقود به اقیانوس هند «کشتی فرستاد»


فرودگاه «ک‌ل‌ی‌ا» در کوالالامپور
فرودگاه «ک‌ل‌ی‌ا» در کوالالامپور
پس از انتشار گزارش‌هایی در مورد احتمال پرواز چند ساعته بوئینگ هواپیمایی مالزی، پس از ناپدید شدن از صفحه رادار، آمریکا برای عملیات جست‌وجو «کشتی «یو اس اس کید» را به آب‌های اقیانوس هند فرستاد».

شبکه ای‌بی‌سی نیوز از قول مقام‌های آمریکایی می‌گوید «نشانه‌هایی» در دست است که هواپیما در اقیانوس هند سقوط کرده است.

این شبکه از قول یک مقام عالی‌رتبه وزارت دفاع آمریکا چنین موضوعی را مطرح کرده است.

خبرگزاری فرانسه نیز به نقل از یک مقام رسمی دریایی ایالات متحده گفته است «یو اس اس کید در گذر از تنگه ملاکا در راه اقیانوس هند است».

شبکه ای‌بی‌سی نیوز نیز خبر مشابهی را در مورد اعزام کشتی آمریکایی به اقیانوس هند منتشر کرده است.

جی کارنی سخنگوی کاخ سفید نیز به خبرنگاران گفته است «بر پایه اطلاعات جدیدی که لزوما قطعی نیستند، یک منطقه جدید جست‌وجو در اقیانوس هند شکل می‌گیرد».

هفت روز از مفقود شدن پرواز ۳۷۰ هواپیمایی مالزی می‌گذرد و طی ساعت‌های گذشته گزارش‌هایی تازه در مورد فرستاده شدن سیگنال‌هایی از آن ساعت‌ها پس از ناپدید شدن از صفحه رادار منتشر شده‌اند.

چند رسانه معتبر آمریکایی از قول مقام‌های آن کشور نقل کرده‌اند که سیستم ارتباطی بوئینگ ۷۷۷ تا ساعت‌های پس از آنکه از رادار ناپدید شد، برای یک ماهواره «پینگ» می‌فرستاده است.

در عین حال گزارش‌ها از قطع شدن دو سیستم اطلاع‌رسانی در این هواپیما به طور جداگانه خبر داده‌اند که احتمال وقوع یک فاجعه ناگهانی را کم‌رنگ می‌کند.

پیشتر نیز گزارشی در وال‌استریت‌جورنال منتشر شده بود که بنا بر آن نیز هواپیما ساعت‌ها پس از قطع ارتباطات با زمین به پرواز خود ادامه داده است. این گزارش -برخلاف گزارش‌های تازه که از ارسال پینگ به ماهواره خبر می‌دهند- از مخابره خودکار اطلاعات موتور هواپیما با زمین خبر می‌داد.

اما مقام‌های مالزی روز گذشته، پنج‌شنبه ۲۲ اسفند، این گزارش را رد کردند.

با این همه پیشتر نیز مالزی از احتمال بازگشت هواپیما به مبدا خبر داده بود و به همین دلیل نیز طی روزهای گذشته بخشی از عملیات جست‌وجو متمرکز بر ساحل غربی آن کشور -بر خلاف ساحل شرقی که محل پرواز بود- شد.

اما گسترده شدن عملیات جست‌وجو به اقیانوس هند به معنی افزایش منطقه جست‌وجو نیز هست.

یک فرمانده عالی‌رتبه نظامی آمریکایی به شبکه سی‌ان‌ان گفته است این موضوع مانند این است که «به جای صفحه شطرنج به میدان فوتبال» برویم.

اقیانوس هند، بزرگ‌ترین منطقه آبی جهان با میانگین عمق ۳۹۰۰ متر است.

به نوشته وب‌سایت خبری استار آن‌لاین، وزارت حمل‌ونقل مالزی در بیانیه‌ای تائید کرده است که در مورد گزارش‌های تازه، از نزدیک با آمریکایی‌ها هم‌کاری می‌کند.
XS
SM
MD
LG