لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۲

در ادامه تهدیدها، کره شمالی رآکتور اتمی یونگ‌بیون را فعال می‌کند


نمایی از تاسیسات اتمی یونگ‌بیون
نمایی از تاسیسات اتمی یونگ‌بیون
به دنبال افزایش تنش‌های سیاسی و نظامی در شبه جزیره کره، خبرگزاری رسمی کره شمالی روز سه‌شنبه، ۱۳ فروردین، اعلام کرد که این کشور قصد دارد رآکتور اتمی یونگ‌بیون را بار دیگر فعال کند.

در گزارش این خبرگزاری به نقل از سخنگوی سازمان انرژی اتمی کره شمالی آمده است، مقامات این کشور تصمیم به استفاده از ذخایر اورانیوم غنی‌شده و بازسازی و احیای تاسیسات هسته‌ای کشور گرفته‌اند که از جمله این تاسیسات می‌توان به رآکتور ۵ مگاواتی یونگ‌بیون اشاره کرد.

رآکتور یونگ‌بیون که در ۹۰ کیلومتری شمال پیونگ‌یانگ واقع است، در سال ۲۰۰۸ و به دنبال توافق کره شمالی با نهادهای بین‌المللی مبنی بر توقف فعالیت‌های مجتمع اتمی این کشور، به حالت تعطیل درآمد.

اما به‌ نظر می‌رسد بالا گرفتن دوباره اختلافات میان کره شمالی با همسایه جنوبی خود و ایالات متحده، پیونگ‌یانگ را به از سرگیری فعالیت‌های این رآکتور هسته‌ای ترغیب کرده است.

خبرگزاری رویترز نوشته است که خبر راه‌اندازی این رآکتور پس از آن اعلام شد که کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، روز یک‌شنبه، ۱۱ فروردین، در نشست سیاست‌گذاری حزب حاکم کارگر گفت که این کشور قدرت هسته‌ای و اقتصاد خود را تقویت خواهد کرد.

تخمین زده می‌شود که پیونگ‌یانگ در حال حاضر مواد اتمی کافی برای ساخت ۸ بمب اتمی را در اختیار دارد و این تعداد در آینده بیشتر نیز خواهد شد.

بر اساس ارزیابی‌های اخیر موسسه علم و امنیت بین‌المللی، در صورتی که کره شمالی بخواهد با استفاده از سانتریفیوژهای نیروگاه یونگ‌بیون به غنی‌سازی اورانیوم روی بیاورد تا سال ۲۰۱۶ آن قدر اورانیوم غنی‌شده در اختیار خواهد داشت که برای تولید ۲۱ تا ۳۲ سلاح اتمی کافی باشد.

پیونگ‌یانگ نیز اعلام کرده است که تاسیسات هسته‌ای آن هم برای تولید برق استفاده می‌شود و هم کاربرد نظامی دارد.

رابطه پیونگ‌یانگ با سئول و واشینگتن در هفته‌های اخیر به دنبال مانور نظامی مشترک کره جنوبی و ایالات متحده رو به‌ تیرگی گذاشته است تا جایی که کره شمالی اعلام کرد که این کشور وارد وضعیت جنگی علیه کره جنوبی شده است.

پیونگ‌یانگ همچنین آمریکا را به حمله اتمی پیش‌دستانه تهدید کرده و به واحدهای نظامی خود که پایگاه‌های آمریکا را هدف قرار گرفته‌اند، فرمان آماده‌باش کامل داده است.
XS
SM
MD
LG