لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۴

عضو کمیسیون بودجه مجلس: یارانه افراد پردرآمد در سال ۹۳ حذف نمی‌شود


اسماعیل جلیلی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، می‌گوید که دولت و مجلس برای حذف افراد پردرآمد از یارانه‌ها توافقی نکرده‌اند.
اسماعیل جلیلی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، می‌گوید که دولت و مجلس برای حذف افراد پردرآمد از یارانه‌ها توافقی نکرده‌اند.
اسماعیل جلیلی، نماینده مجلس شورای اسلامی، می‌گوید که دولت حسن روحانی یارانه افراد پردرآمد جامعه را حذف نخواهد کرد.

آقای جلیلی در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان، ایسنا، که روز چهارشنبه ۲۷ آذر منتشر شد، اظهار داشت که دولت روحانی از اقداماتی مانند حذف یارانه اقشار پردرآمد، که تنش‌ها یا هزینه‌های اجتماعی را افزایش می‌دهد، خودداری می‌کند.

به گفته او، هیچ توافقی میان مجلس و دولت برای حذف دهک‌های پردرآمد از فهرست خانواده‌هایی که یارانه دریافت می‌کنند، صورت نگرفته و حذف این دهک‌ها میسر هم نیست.

حذف یارانه اقشار پردرآمد از موضوعات مناقشه‌انگیزی است که علی‌رغم تاکید مقامات دولت‌ پیشین و برخی از نمایندگان مجلس ایران هیچ‌گاه عملی نشد تا دولت جدید درباره آن تصمیم‌گیری کند.

با وجود این، محمدباقر نوبخت، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری ایران، مهر ماه امسال گفت که چنین اتفاقی ممکن است به بروز تنش در جامعه بینجامد.

گرچه همان زمان آقای نوبخت تاکید کرد که «اغنیا نیازی به کمک دولت ندارند و نباید مبلغ پرداختی به صورت مساوی در بین مردم توزیع شود»، اما در عین حال اضافه کرد که اطلاعات دولت در این زمینه کافی نیست و ماجرا نیاز به بررسی بیشتری دارد.

اکنون با ارائه لایحه بودجه سال ۱۳۹۳ به مجلس شورای اسلامی که نشان‌دهنده کسری بودجه ۵۰ هزار میلیارد تومانی است، بار دیگر احتمال حذف یارانه اقشار پردرآمد نیز قوت گرفته است، اما اسماعیل جلیلی که از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی است، اطمینان می‌دهد که پرداخت یارانه‌ها در سال آینده مانند سال جاری خواهد بود.

به گفته او، «در ردیف‌ها ۳۸ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان برای این کار پیش‌بینی شده و مابقی از محل یارانه نان و برق در نظر گرفته شده که اگر این ملاک عمل باشد یعنی در سال ۹۳ نیز همچنان رویکرد دولت در پرداخت یارانه‌ها مشابه سال ۹۲ خواهد بود.»

پیش از این وزیر اقتصاد دولت حسن روحانی گفته بود که در حال حاضر امکان تغییر در شیوه پرداخت یارانه‌ها وجود ندارد و حتی برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها باید صبر کرد تا اقتصاد کشور به آرامش برسد.
XS
SM
MD
LG