لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۲

استان «کردستان شمالی»؛ یک پیشنهاد مناقشه‌انگیز در مجلس


عثمان احمدی، نماینده مهاباد در مجلس شورای اسلامی، می‌گوید که مهاباد با توجه به ویژگی‌های جغرافیایی، قدمت تاریخی و منابع آن می‌تواند تبدیل به یک استان شود.
عثمان احمدی، نماینده مهاباد در مجلس شورای اسلامی، می‌گوید که مهاباد با توجه به ویژگی‌های جغرافیایی، قدمت تاریخی و منابع آن می‌تواند تبدیل به یک استان شود.
پیشنهاد نماینده مهاباد در مجلس شورای اسلامی مبنی بر تشکیل استان کردستان شمالی به مرکزیت مهاباد، واکنش شدید نمایندگان استان آذربایجان غربی و رسانه‌های این استان را در پی داشته است.

عثمان احمدی روز یکشنبه، ۱۵ دی، در نطق میان دستور خود در مجلس شورای اسلامی از وزیر کشور خواست که در تقسیمات آینده کشوری، استانی به نام کردستان شمالی با مرکزیت شهر مهاباد در نظر گرفته شود.

به گفته آقای احمدی، مطالبات مردم مهاباد که اصول ۱۵ و ۱۹ قانون اساسی نیز بر آن تاکید می‌کند، هنوز برآورده نشد است و مهاباد با توجه به ویژگی‌های جغرافیایی، قدمت تاریخی و منابع آن می‌تواند تبدیل به یک استان شود.

اصول ۱۵ قانون اساسی ایران، استفاده از زبان‌های محلی و قومی در مطبوعات و تدریس ادبیات آنها در مدارس را آزاد می‌شمارد. اصل ۱۹ نیز بر مساوی بودن حقوق انسانی، سیاسی و اجتماعی همه افراد ملت تاکید دارد.

اما سخنان نماینده مهاباد هشدار نادر قاضی‌پور، نماینده ارومیه را در پی داشت که خاطرنشان می‌ساخت نباید اجازه «تجزیه» آذربایجان غربی را داد.

آقای قاضی‌پور به وبسایت خبری «ندای ارومیه» گفت که پیشنهاد تشکیل استان کردستان شمالی «به هیچ عنوان عملیاتی نیست»، چرا که شهرهای کردنشین آذربایجان غربی جمعیت چندانی دارند.

به گفته او، پیشنهاد عثمان احمدی تنها به دلیل رقابت میان مهابادی‌ها و بوکانی‌ها بوده و اهالی دیگر شهرهای آذربایجان غربی مانند تکاب، شاهین‌دژ و میاندوآب «اجازه عملیاتی شدن این سخنان نامعقول را نخواهند داد».

مهاباد از شهرهای کردنشین استان آذربایجان غربی است که حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت دارد. اما بحث بر سر تشکیل استان کردستان شمالی سابقه‌ای قدیمی دارد که گاه مرکز پیشنهادی آن مهاباد بوده است و گاهی هم شهر بوکان.

وبسایت ندای ارومیه می‌نویسد که چنین پیشنهادی را نخستین بار احمد طه، نماینده بوکان در مجلس چهارم شورای اسلامی، اوایل دهه ۱۳۷۰ مطرح کرد که در نهایت مسکوت ماند.

سال ۱۳۸۸ نیز محمدقسیم عثمانی، نماینده بوکان پیشنهاد تشکیل استان کردستان شمالی به مرکزیت بوکان را مطرح کرد که باز هم راه به جایی نبرد. و حال نوبت به نماینده مهاباد رسیده که خواستار تشکیل چنین استانی با مرکزیت مهاباد شود.

ندای ارومیه همچنین سخنان جواد جهانگیرزاده، دیگر نماینده ارومیه در مجلس شورای اسلامی، را بازتاب می‌دهد که حاوی انتقاداتی از نماینده مهاباد است.

آقای جهانگیرزاده سخنان عثمان احمدی را «تفرقه‌افکنانه» توصیف کرده و مدعی شده که او «تحت تاثیر جریانات خاصی» قرار دارد.

این نماینده مجلس در نهایت به نخبگان سیاسی توصیه کرده که از این پس با در نظر گرفتن مصالح کشور سخن بگویند و نگاه وحدت‌آمیزی نسبت به مسائل مختلف داشته باشند.

شهر مهاباد پس از انقلاب سال ۱۳۵۷ شاهد درگیری‌های متعدد خونینی میان قوای نظامی جمهوری اسلامی با نیروهای کرد مسلح بوده است.
XS
SM
MD
LG