لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۳

گزارش: اعمال محدودیت‌‌های شدید بر مذاهب از سوی حکومت ایران


نقشه‌ای که موسسه پیو از اعمال محدودیت حکومت‌ها علیه مذاهب در جهان تهیه کرده است. کشورهایی که محدودیت‌های بسیار شدیدی را تجربه می‌کنند با رنگ قرمز مشخص شده‌اند، از جمله ایران.
نقشه‌ای که موسسه پیو از اعمال محدودیت حکومت‌ها علیه مذاهب در جهان تهیه کرده است. کشورهایی که محدودیت‌های بسیار شدیدی را تجربه می‌کنند با رنگ قرمز مشخص شده‌اند، از جمله ایران.
گزارش جدید موسسه مطالعاتی پیو با موضوع «خصومت‌های مذهبی» نشان می‌دهد که ایران در شمار کشورهایی قرار دارد که حکومت آن محدودیت‌های «بسیار شدیدی» در رابطه با مذاهب اعمال می‌کند.

این گزارش در عین حال حکایت از آن دارد که جامعه ایران کمتر از حکومت جمهوری اسلامی درگیر خصومت‌های دینی است و از این نظر یک پله پایین‌تر از حکومت ایستاده و در شمار کشورهایی قرار گرفته است که خصومت اجتماعی در آن «بالا» است، نه «بسیار بالا».

موسسه پیو که نهادی مستقل در آمریکاست گزارش خود را روز سه‌شنبه، ۲۴ دی، منتشر کرده و در آن گفته می‌شود که سال ۲۰۱۲ خصومت‌های مذهبی به نقطه اوج خود در ظرف شش سال گذشته آن رسیده است.

در این گزارش آمده است که ۳۳ درصد از ۱۹۸ کشور جهان در سال ۲۰۱۲ خصومت‌های شدید مذهبی را تجربه کرده‌اند، در حالی که این آمار در سال پیش از آن ۲۹ درصد و در سال ۲۰۰۷ تنها ۲۰ درصد بوده است.

پاکستان، افغانستان، هند، سومالی، اسرائیل، عراق، سرزمین‌های فلسطین، سوریه، روسیه، اندونزی، نیجریه، یمن، کنیا، مصر، سودان، لبنان، سری‌لانکا، بنگلادش، تایلند و برمه کشورهایی هستند که نام آنها در جدول تخاصم‌ اجتماعی نسبت به مذهب آمده است.

اما جدولی که به رابطه سخت‌گیرانه حکومت‌ها و مذاهب می‌پردازد تا حدی با این جدول متفاوت است، و از جمله نام ایران در آن قید شده است.

این جدول جز ایران از کشورهای مصر، چین، عربستان سعودی، اندونزی، مالدیو، افغانستان، سوریه، اریتره، سومالی، روسیه، برمه، ازبکستان، مالزی، آذربایجان، تاجیکستان، پاکستان، برونئی، مراکش، سودان، الجزایر، عراق، قزاقستان و ویتنام نیز نام برده و تاکید کرده که حکومت این کشورها محدودیت‌های شدیدی را علیه مذاهب اعمال می‌کنند.

پیش از این کمیسیون آزادی مذهب در گزارش سالیانه خود، ایران را به همراه ۱۴ کشور دیگر در شمار بزرگ‌ترین ناقضان مذهب معرفی کرده بود که ادعای آن ناظر بر رفتار و سیاست‌های جمهوری اسلامی است.

هفته گذشته نیز سازمان بین‌المللی «درهای باز» اعلام کرد که ایران از نظر اذیت و آزار مسیحیان در میان ۱۰ کشور اول جهان قرار دارد.

اما گزارش موسسه مطالعاتی پیو در عین حال شامل جداول منطقه‌ای است که نشان می‌دهد اعمال محدودیت از سوی حکومت‌ها علیه مذاهب در همه نقاط عمده جهان جز آمریکا افزایش چشمگیری یافته است.

این جدول نشان می‌دهد که تشدید محدودیت‌ها در منطقه خاورمیانه و آفریقای شمالی از دیگر نقاط جهان چشمگیرتر بوده که همچنان تبعات انقلاب‌های سال ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ را تجربه می‌کنند.

اروپا نیز از دسامبر سال ۲۰۱۱ تا دسامبر سال ۲۰۱۲ با تشدید محدودیت‌های حکومتی علیه مذاهب مواجه بوده، اگرچه در مقیاسی به مراتب کوچک‌‌تر از خاورمیانه و آفریقای شمالی، به‌ طوری که میانگین امتیاز اروپا در این زمینه به ۲.۶ رسیده است در مقایسه با امتیاز ۶.۲ مناطق یادشده.

این آمار اما در رابطه با آمریکا تقریبا ثابت مانده است و نمودارها همچنان به مانند سال ۲۰۱۱ امتیاز ۱.۵ را نشان می‌دهند.
XS
SM
MD
LG