لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۵۰

بازداشت ده تن دیگر در عربستان «به اتهام جاسوسی برای ایران»


عربستان در آخرین روزهای سال گذشته ۱۸ نفر را به اتهام جاسوسی برای ایران بازداشت کرده بود
عربستان در آخرین روزهای سال گذشته ۱۸ نفر را به اتهام جاسوسی برای ایران بازداشت کرده بود
خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه، ۳۱ اردیبهشت، به نقل از تلویزیون دولتی عربستان از بازداشت ۱۰ نفر در این کشور به اتهام جاسوسی برای جمهوری اسلامی خبر داد.

گفته می‌شود این متهمان با «شبکه جاسوسی»ای در ارتباط بودند که، به گفته دولت عربستان سعودی، در خدمت «دستگاه امنیتی ایران» بود.

بر اساس این گزارش وزارت کشور عربستان سعودی اعلام کرده است که «تحقیقات اولیه‌ای که مقامات مربوطه انجام داده‌اند به بازداشت ۱۰ نفر که درگیر فعالیت‌های جاسوسی بودند، منجر شده است».

این وزارتخانه گفته است که متهمان شامل ۸ شهروند عربستان سعودی، یک لبنانی و یک شهروند ترکیه هستند.

وزارت کشور عربستان سعودی در آخرین روزهای اسفند سال گذشته اعلام کرده بود که ۱۸ نفر در این کشور به جرم جاسوسی برای ایران بازداشت شده‌اند.

گزارش‌ها حکایت از آن داشت که در میان بازداشتی‌ها یک نفر ایرانی، یک نفر لبنانی و ۱۶ نفر دیگر از شهروندان عربستان سعودی بودند.

گزارش‌های بعدی نیز می‌گفت که این ۱۶ شهروند عربستانی، همگی عضو اقلیت شیعیان این کشور بودند.

این ماجرا اما واکنش منفی ایران را در پی داشت، به‌ طوری که وزارت امور خارجه ایران کاردار سفارت عربستان سعودی در تهران را احضار کرد.

تهران می‌گوید که اتهام جاسوسی به این افراد برای «دستگاه امنیتی ایران» بی‌اساس است. در عین حال جمعی از شیعیان عربستان از جمله ۳۶ روحانی نیز خواستار آزادی این ۱۶ شهروند عربستان شده‌اند.

اما این پرونده نه تنها بسته نشد، بلکه اکنون با بازداشت ۱۰ نفر دیگر وارد فاز جدیدی شده است.

روابط ایران و عربستان سعودی در سال‌های اخیر کمابیش همواره با بحران‌ مواجه بوده است. سیاست‌های دو کشور در رابطه با تحولات منطقه در بسیاری از موارد با هم ناسازگار است، از جمله جنگ داخلی سوریه و ناآرامی‌های بحرین که این مسئله باعث افزایش شکاف میان تهران و ریاض می‌شود.
XS
SM
MD
LG