لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۱

اردوغان حملات اسرائیل به سوریه را «غیرقابل قبول» دانست


رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، می‌گوید که حکومت سوریه با دستاویز قرار دادن حملات اسرائیل، کشتار بانیاس را پنهان می‌کند
رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، می‌گوید که حکومت سوریه با دستاویز قرار دادن حملات اسرائیل، کشتار بانیاس را پنهان می‌کند
رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، روز سه‌شنبه، ۱۷ اردیبهشت، حملات هوایی ارتش اسرائیل به مراکز نظامی سوریه را «غیرقابل قبول» خواند. او در عین حال موضع خود علیه بشار اسد را تکرار کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای اردوغان که در جمع نمایندگان حزب حاکم در مجلس ترکیه سخنرانی می‌کرد، گفت که هیچ بهانه‌ای اقدام اسرائیل را توجیه نمی‌کند و این که اسرائیل «فرصتی طلایی» در اختیار حکومت سوریه قرار داده است تا بدین ترتیب بر «کشتار مخالفان» سرپوش بگذارد.

نیروی هوایی اسرائیل بامداد یک‌شنبه چندین مرکز نظامی در حومه دمشق را هدف حملات خود قرار داد که این حملات به مرگ دست‌کم ۴۲ سرباز منجر شد.

در توضیح حملات اسرائیل به مراکز نظامی سوریه گفته می‌شود، این مراکز محل نگهداری سلاح‌های ایرانی بودند که قرار بود به دست حزب‌الله لبنان برسد، اما چنین ادعایی تکذیب مقامات ایران را در پی داشته است.

ایران همچنین خاطرنشان ساخته است که دولت سوریه و حزب‌الله لبنان، پاسخ این حملات را خواهند داد.

اکنون نیز رئیس دولت ترکیه ضمن تکرار مواضع خود علیه بشار اسد، حملات هوایی اسرائیل به سوریه را مورد انتقاد قرار می‌دهد.

رجب طیب اردوغان اظهار داشت: «اسد تلاش می‌کند با دستاویز قرار دادن حملات اسرائیل، آن‌ چه را که در بانیاس اتفاق افتاده است پنهان کند.»

بانیاس در روزهای اخیر شاهد قتل‌عام گسترده‌ای بوده است که مخالفان بشار اسد آن را به نیروهای حکومتی و شبه‌نظامیان حامی دولت سوریه نسبت می‌دهند.

بر اساس گزارشی که گروه اپوزیسیون ناظر حقوق بشر سوریه در اوایل این هفته منتشر کرد، اجساد ۶۲ تن از ساکنان این شهر در یکی از محلات سنی‌مذهب آن پیدا شده است.

آقای اردوغان با اشاره به این واقعه می‌گوید، از دیدن تصاویر کودکانی که در بین کشته‌شدگان بانیاس بودند، وحشت‌زده شده است.

او در ادامه سخنان خود به انتقاد از عملکرد جامعه جهانی در قبال بحران سوریه پرداخت و گفت: «من تعجب می‌کنم که شما تا چه زمانی می‌توانید چشمان خود را بر روی این کشتار ببندید. لعنت بر سیاست‌های بین‌المللی شما!»

نخست وزیر ترکیه در نهایت از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواست که جلسه‌ای فوری در ارتباط با کشتار بانیاس تشکیل دهد.

شورای امنیت سازمان ملل متحد تاکنون نتوانسته است به موضعی واحد درباره سوریه دست یابد، چنان‌چه ایالات متحده و هم‌پیمانان آن از مخالفان بشار اسد حمایت می‌کند و روسیه و چین نیز از حکومت سوریه.

در همین راستا جان کری، وزیر امور خارجه ایالات متحده که به مسکو سفر کرده است، در دیدار خود با مقامات روسیه از جمله ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور به‌طور ویژه درباره تحولات سوریه صحبت خواهد کرد.

جنگ داخلی در سوریه که اکنون بیش از دو سال از آغاز آن می‌گذرد به مرگ بیش از ۷۰ هزار نفر انجامیده است.
XS
SM
MD
LG