لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۰

تعطیلی شماری از سفارتخانه‌های آمریکا به‌خاطر «ملاحظات امنیتی»


کنسولگری آمریکا در بنغازی لیبی پس از حمله تروریستی که به مرگ سفیر ایالات متحده انجامید
کنسولگری آمریکا در بنغازی لیبی پس از حمله تروریستی که به مرگ سفیر ایالات متحده انجامید
وزارت امور خارجه ایالات متحده اعلام کرد، آن دسته از سفارتخانه‌های این کشور که به‌طور معمول روزهای یکشنبه فعالیت دارند، به‌خاطر برخی مسائل امنیتی یکشنبه این هفته، ۱۳ مرداد، تعطیل هستند.

خبرگزاری رویترز به نقل از شبکه خبری سی‌بی‌اس می‌نویسد که تعطیلی سفارتخانه‌های آمریکا مرتبط با «نقشه القاعده» علیه اماکن دیپلماتیک ایالات متحده در خاورمیانه و کشورهای مسلمان است که نهادهای امنیتی آمریکا از آن اطلاع یافته‌اند.

اما شبکه سی‌بی‌اس تاکید می‌کند که دستگاه امنیتی آمریکا به‌‌طور مشخص اعلام نکرده که این تهدیدها متوجه منافع آمریکا در کدام کشور و ناحیه بوده است.

ماری هرف، یکی از سخنگویان وزارت امور خارجه آمریکا، روز پنج‌شنبه، ۱۰ مرداد در این زمینه اظهار داشت که این وزارتخانه به «برخی از سفارتخانه‌های ایالات متحده و کنسولگری‌های آن دستور داده که روز یکشنبه تعطیل باشند یا فعالیت‌های خود را در این روز به حالت تعلیق دربیاورند».

وی سپس گفت که «ملاحظات امنیتی» باعث شده است دولت آمریکا دست به این «اقدام احتیاطی» بزند.

این گزارش می‌گوید که خانم هرف درباره این «ملاحظات امنیتی» توضیح بیشتری نداده و از هیچ سفارتخانه یا کنسولگری خاصی که قرار است روز یکشنبه تعطیل باشند، نام نبرده است، اما یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا ساعاتی بعد از آن اعلام کرد این دستور وزارتخانه شامل تمام سفارتخانه‌های ایالات متحده می‌شود که به‌طور معمول روز یکشنبه فعال هستند.

رویترز می‌نویسد، یک جست‌وجوی سریع در وبسایت وزارت امور خارجه آمریکا نشان می‌دهد این سفارتخانه‌ها و اماکن دیپلماتیک در سرزمین‌های اسلامی قرار دارند، مانند ابوظبی، بغداد و قاهره.

از این رو سفارخانه‌های آمریکا در بحرین، اردن، کویت، لیبی، عمان، قطر، عربستان سعودی، یمن، افغانستان و بنگلادش در روز یکشنبه تعطیل خواهند بود. در عین حال چنین دستوری شامل سفارت آمریکا در اسرائیل نیز می‌شود.

اماکن دیپلماتیک آمریکا در کشورهای مختلف بارها هدف حملات تروریستی قرار گرفته است که یکی از آنها حمله به کنسولگری این کشور در شهر بنغازی لیبی بود.

این حمله به مرگ سفیر آمریکا در لیبی و چند تن دیگر از کارکنان آمریکایی سفارتخانه منجر شد.
XS
SM
MD
LG