لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۵

آمریکا «ستاد اجرایی فرمان امام خمینی» و ۳۷ شرکت‌ وابسته آن را تحریم کرد


دیوید کوهن، معاون وزارت خزانه‌داری آمريکا می‌گوید که «به همان نسبت که شرایط اقتصادی در ایران روبه وخامت می‌رود، رهبران ارشد ایران نیز از شبکه پنهان شرکت‌های ثبت‌نشده سود می‌برند.»
دیوید کوهن، معاون وزارت خزانه‌داری آمريکا می‌گوید که «به همان نسبت که شرایط اقتصادی در ایران روبه وخامت می‌رود، رهبران ارشد ایران نیز از شبکه پنهان شرکت‌های ثبت‌نشده سود می‌برند.»
وزارت خزانه‌داری ایالات متحده از شناسایی و تحریم «ستاد اجرایی فرمان امام خمینی» و شبکه‌ای متشکل از ۳۷ شرکت‌ تجاری وابسته به آن خبر داد که به‌طور مخفیانه به سرمایه‌گذاری‌ برای حکومت ایران اقدام می‌کنند.

بر اساس اطلاعیه این وزارتخانه که روز سه‌شنبه، ۱۴ خرداد منتشر شد، «ستاد اجرایی فرمان امام خمینی» از طریق دو موسسه اصلی تابعه خود شبکه‌ای از ۳۷ شرکت خصوصی تجاری را اداره می‌کند که بسیاری از آنها شرکت‌هایی صوری هستند.

این اطلاعیه می‌گوید که هدف چنین شبکه‌ای اقدام گسترده در جهت سرمایه‌گذاری‌های ثبت‌نشده و غیررسمی و مخفی نگاه داشتن آن از نگاه مردم ایران و نهادهای نظارتی بین‌المللی است.

در ادامه این اطلاعیه آمده است که «ستاد اجرایی فرمان امام خمینی» و دو موسسه اصلی تابعه آن از طرف حکومت ایران در بسیاری از بخش‌های اقتصادی ایران و دیگر نقاط جهان مانند آفریقای جنوبی، کرواسی و امارات متحده عربی سرمایه‌گذاری کرده و توانسته است به‌طور سالیانه میلیاردها دلار به حکومت ایران سود برساند.

دیوید کوهن، معاون وزارت خزانه‌داری آمريکا در امور مبارزه با تروريسم و اطلاعات مالی در این‌باره اظهار داشت: «به همان نسبت که شرایط اقتصادی در ایران روبه وخامت می‌رود، رهبران ارشد ایران نیز از شبکه پنهان شرکت‌های ثبت‌نشده سود می‌برند.»

وی افزود: «اگرچه رهبری حکومت ایران تلاش می‌کند میلیاردها دلار سودی را که توانسته به پشتوانه مردم ایران به دست آورد، پنهان سازد، اما وزارت خزانه‌داری هم به افشای تلاش‌های حکومت ایران برای گریز از تحریم‌ها و انزوای بین‌المللی ادامه می‌دهد و علیه آن اقدامات لازم را انجام خواهد داد.»

اطلاعیه وزارت خزانه‌داری آمریکا تاکید می‌کند که امروز «ستاد اجرایی فرمان امام خمینی» و ۳۷ شرکت وابسته به آن شناسایی و مشمول مجازات تحریم واقع شده‌اند.

ایران به‌واسطه برنامه اتمی خود با تحریم‌های شدید بین‌المللی مواجه است. در همین راستا ایالات متحده روز دوشنبه، ۱۳ خرداد نیز واحد پول ملی ایران، ریال، و صنایع خودروسازی ایران را به فهرست تحریم‌ها اضافه کرد.
XS
SM
MD
LG