لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۲

آمریکا: فعالیت‌های هسته‌ای ایران علی‌رغم تحریم‌ها ادامه دارد


معاون وزیر خارجه آمریکا می‌گوید برای وادار کردن ایران به پاسخ‌گویی در مورد برنامه هسته‌ای خود، باید تلاش بیشتری صورت بگیرد.
معاون وزیر خارجه آمریکا می‌گوید برای وادار کردن ایران به پاسخ‌گویی در مورد برنامه هسته‌ای خود، باید تلاش بیشتری صورت بگیرد.
ایالات متحده روز جمعه، ۱۳ اردیبهشت، اعلام کرد که ایران و کره شمالی علی‌رغم تحریم‌ها در حال پیشبرد فعالیت‌های هسته‌ای خود هستند. یک مقام آمریکایی نیز می‌گوید تهران و پیونگ‌یانگ در حوزه هسته‌ای با یکدیگر «همکاری» دارند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، تامس کانتری‌من، معاون وزیر خارجه آمریکا در امور امنیت بین‌المللی و منع گسترش سلاح‌های اتمی، روز جمعه، ۱۳ اردیبهشت‌ماه، گفت که ایران و کره شمالی به تلاش‌های خود برای دست یافتن به مواد پیشرفته مرتبط با برنامه هسته‌ای ادامه می‌دهند.

وی که ریاست هیئت نمایندگی آمریکا را در کنفرانس «خاورمیانه عاری از سلاح‌های اتمی» بر عهده دارد، توضیح داد که علی‌رغم تحریم‌ها، ایران و کره شمالی کانال‌های لازم برای صادرات تسلیحات و همچنین تولید مواد مرتبط با صنایع اسلحه‌سازی را یافته‌اند.

کنفرانس ژنو که از هفته گذشته آغاز شده است، امروز، ۱۳ اردیبهشت‌ماه به پایان می‌رسد.

غرب که معتقد است برنامه هسته‌ای ایران و کره شمالی بعد نظامی دارد، در تلاش است تا با اعمال تحریم‌های سنگین، جلوی پیشرفت برنامه هسته‌ای این دو کشور را بگیرد. جمهوری اسلامی همواره تأکید کرده است که فعالیت‌های اتمی‌اش صلح‌آمیز است.

تامس کانتری‌من روز جمعه گفت که عوامل ایرانی مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران در کشورهای مختلف، از جمله چین، در تلاش هستند تا نیازمندی‌های برنامه هسته‌ای ایران را تأمین کنند.

در عین حال یک مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود به خبرگزاری رویترز گرفته است که ایران و کره شمالی در حوزه فعالیت‌های هسته‌ای با یکدیگر همکاری می‌کنند.

این مقام آگاه توضیح داده است: «آنها (ایران و کره شمالی) در ارتباط هستند و ما آنها را زیر نظر داریم.»

تامس کانتری‌من روز جمعه گفت که برای وادار کردن ایران به پاسخ‌گویی در مورد برنامه هسته‌ای خود، باید تلاش بیشتری صورت بگیرد.

در حال حاضر، در کنار تحریم‌ها، غرب در تلاش است از طریق مذاکره، راه برون‌رفتی برای بن‌بست هسته‌ای ایران بیابد. با این‌ حال مذاکرات هسته‌ای ایران با ۵+۱ و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، تاکنون نتیجه ملموسی در برنداشته است.

طبق گزارش‌ها قرار بر این است که سعید جلیلی، مسئول ارشد گفت‌وگوهای اتمی ایران، با ۵+۱ و کاترین اشتون، نماینده این شش کشور، ۲۵ اردیبهشت‌ماه در استانبول با یکدیگر دیدار داشته باشند.

در همین روز ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز مذاکرات خود را در وین، پایتخت اتریش، از سر خواهند گرفت.
XS
SM
MD
LG