لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۸

اشتون و جلیلی در استانبول دیدار می‌کنند


کاترین اشتون، نمانیده کشورهای ۵+۱ در مذاکرات اتمی با ایران
کاترین اشتون، نمانیده کشورهای ۵+۱ در مذاکرات اتمی با ایران
بنا بر بیانیه دفتر کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، او و سعید جلیلی، مسئول ارشد گفت‌وگوهای اتمی ایران با شش کشور طرف مذاکره، بیست و پنجم اردیبهشت ماه در استانبول دیدار می‌کنند.

روز پنج‌شنبه مایکل مان، سخنگوی دفتر کاترین اشتون به خبرنگاران گفت که دیدار پیش‌رو در استانبول، «پیگیری مذاکرات آلماتی‌ست»؛ مذاکراتی که هفدهم فروردین‌ماه در قزاقستان بی‌نتیجه پایان یافت.

کاترین اشتون، نماینده کشورهای ۵+۱ و ایران در گفت‌وگوهای اتمی‌ست و سعید جلیلی، دبیر شورای امنیت ملی ایران نیز مسئول ارشد این گفت‌وگوها از سوی ایران است.

خبرگزاری رویترز در مورد این دیدار می‌نویسد که بریتانیا، آمریکا، فرانسه، چین، روسیه و آلمان که با تهران بر سر برنامه اتمیش گفت‌وگو می‌کنند در نظر دارند پیش از هر دیدار تازه‌ای به مقام‌های جمهوری اسلامی گوشزد کنند که بدون پرداختن به مسائل حساس خواسته شده، مذاکرات بی‌نتیجه خواهد بود.

کشورهای ۵+۱ از جمهوری اسلامی خواسته‌اند تا دست از بخشی از غنی‌سازی اورانیوم بردارد. ایران تاکنون به طور کامل به غنی‌سازی اورانیوم ادامه داده است. این موضوع نگرانی کشورهای غربی را در بر دارد که معتقدند برنامه‌های اتمی جمهوری اسلامی مقاصد نظامی دارند. آنچه تهران با تاکید بر صلح‌آمیز بودنشان همواره رد کرده است.

آخرین دور گفت‌وگوها در آلماتی قزاقستان صورت گرفت. در گفت‌وگوهای قراقستان اعضای ۵+۱ پیشنهاد داده بودند برخی تحریم‌ها در ازای تعلیق غنی‌سازی در فردو برداشته شود، اما ایران خواسته است که در مقابل حذف تمامی تحریم‌ها، به صورت تدریجی غنی‌سازی ۲۰ درصدی خود را متوقف کند.

پس از بی‌نتیجه ماندن مذاکرات آلماتی، کاترین اشتون اعلام کرد که کشورهای طرف مذاکره و ایران در مورد مسائل اساسی «فاصله زیادی» با هم دارند.

کلیف کوپچان، مدیر امور خاورمیانه درموسسه بین‌المللی مشاوراتی اوروآسیا، به خبرگزاری رویترز گفته است «هر دو طرف می‌خواهند بدانند بهترین پیشنهاد ممکن در نهایت چیست و بعد، از همان نقطه‌ای که هستند به گفت‌وگو ادامه دهند.»

در عین حال خبرها در روزهای گذشته نشان از آن داشتند که کشورهای طرف گفت‌وگو با ایران ترجیح داده‌اند در انتظار نتیجه انتخابات پیش‌روی ریاست جمهوری در ایران بمانند.

اما علی‌اکبر صالجی وزیر خارجه ایران روز هفتم اریبهشت ماه گفت انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران تاثیری در برنامه هسته‌ای ندارد.

طی سال‌های گذشته شورای امنیت سازمان ملل متحد چندین قطع‌نامه تحریمی علیه ایران صادر کرده است. علاوه بر آن اتحادیه اروپا، آمریکا و چند کشور دیگر هم‌پیمان او نیز به طور جداگانه‌ای تحریم‌های شدیدی را علیه ایران اجرا کرده‌اند.

با این همه جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده از نمایندگان آن کشور و ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا، از مقام‌های اتحادیه اروپا خواسته‌اند تا در مورد تحریم‌های احتمالی تازه، تا زمان انتخابات ایران خویشتن‌داری کنند.
XS
SM
MD
LG