لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۵

ارائه طرح تشدید تحریم‌های ایران «به زودی» در سنای آمریکا


رابرت منندز، رئیس دموکرات کمیته روابط خارجی سنا، بر تشدید تحریم‌های ایران اصرار دارد
رابرت منندز، رئیس دموکرات کمیته روابط خارجی سنا، بر تشدید تحریم‌های ایران اصرار دارد
خبرگزاری رویترز به نقل از مشاوران مجلس سنای ایالات متحده نوشت که سناتورهای آمریکایی طرح تحریم‌های جدید ایران را تا آخر هفته ارائه خواهند کرد.

بر اساس این گزارش که روز چهارشنبه، ۲۰ آذر، منتشر شد، رابرت منندز، رئیس دموکرات کمیته روابط خارجی سنا، و مارک کرک، سناتور جمهوری‌خواه، در حال به پایان رساندن طرحی هستند که تحریم‌ صادرات نفت ایران و تبادلات ارزی آن را تشدید می‌کند.

این در حالی است که دولت باراک اوباما هشدار می‌دهد چنین اقدامی نقض شرایط توافق‌نامه موقت هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی خواهد بود و وزیر امور خارجه ایران نیز تهدید کرده که تحریم‌های جدید به معنای مرگ این توافق هسته‌ای خواهد بود.

با این وجود رویترز می‌نویسد که تحریم‌های جدید تنها زمانی تصویب خواهند شد که توافق‌نامه موقت هسته‌ای به جایی نرسد یا ایران مفاد آن را نقض کند.

حامیان طرح نیز می‌گویند که اقدام آنها منافاتی با خواسته‌های دولت اوباما ندارد که می‌گوید باید اجازه داد مذاکره‌کنندگان از طریق دیپلماتیک مناقشه اتمی ایران را حل کنند.

پیش از این در خبرها آمده بود که هدف طرح تشدید تحریم‌های ایران، کاهش صادرات نفت آن تا حد ۵۰۰ هزار بشکه در روز است، مسئله‌ای که اقتصاد وابسته به نفت ایران را به‌شدت تحت تاثیر خود قرار خواهد بود.

رویترز می‌گوید که اما این طرح برای تبدیل شدن به قانون باید راه دشواری را طی کند، از آنجا که مقامات دولت آمریکا فشار بسیاری به کنگره می‌آورند که آن را متوقف کنند.

از جمله جان کری، وزیر امور خارجه، و جک لو، وزیر خزانه‌داری آمریکا، در این رابطه روز چهارشنبه جلسه محرمانه‌ای با تمام ۱۰۰ عضو مجلس سنا داشتند.

اما به نظر می‌رسد که این جلسه تغییر چندانی در اندیشه قانون‌گذاران آمریکایی ایجاد نکرده است و برای نمونه، سناتور لیندزی گراهام که از طرح منندز – کرک حمایت می‌کند، پس از پایان جلسه تاکید کرد که این طرح نباید متقوف شود.

آقای گراهام در این‌ باره به خبرنگاران گفت: «این که به دولت شش ماه زمان بدهیم تا از طریق مذاکره به یک توافق موفق دست پیدا کند، از نظر من منطقی است. اما این هم منطقی است که تحریم‌هایی را آماده در رابطه با ایران داشته باشیم برای زمانی که توافقی حاصل نشود.»

پیش از این رئیس کمیته بانکی سنا نیز اعلام کرده بود که در راستای درخواست دولت اوباما تمایل دارد تلاش‌ها برای تشدید تحریم‌های ایران را متوقف سازد.

باراک اوباما تاکید کرده که باید رویکرد دیپلماتیک در قبال مناقشه اتمی ایران دنبال شود.
XS
SM
MD
LG