لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۶

بانک جهانی: ایران بیش از ۶ ماه بدهی خود را پرداخت نکرده است


بانک جهانی روز پنج‌شنبه، ۲۷ تیر، اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران بیش از ۶ ماه است دیون خود را به این بانک پرداخت نکرده است. این سازمان میزان بدهی ایران را نزدیک به ۷۰۰ میلیون دلار اعلام کرده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، ایران که به‌واسطه برنامه اتمی خود در شرایط تحریم قرار دارد، تا آخر ماه ژوئن مبلغ ۶۹۷ میلیون دلار به بانک جهانی بدهکار بود و اکنون نیز در بازپرداخت ۷۹ میلیون دلار از این مبلغ کوتاهی کرده است.

بانک جهانی بر این اساس اعلام کرده که ایران را در شمار کشورهای «غیرفعال» قرار داده است، کشورهایی که بیش از شش ماه در بازپرداخت اقساط وام‌های دریافتی خود تعلل کرده‌اند.

رویترز عدم پرداخت بدهی‌های ایران به بانک جهانی را نتیجه‌ تحریم‌های بین‌المللی در کنار «مدیریت ضعیف اقتصادی» کشور می‌داند، امری که به‌ویژه در ماه‌های گذشته انتقاد اصول‌گرایان جمهوری اسلامی از محمود احمدی‌نژاد را نیز به دنبال داشته است.

غرب از آنجا که به اهداف هسته‌ای ایران مظنون است، تحریم‌های بی‌سابقه‌ای را علیه تهران وضع کرده که اقتصاد کشور را هدف قرار می‌دهد، به‌ طوری که درآمد نفتی ایران در سال ۲۰۱۲ تقریبا به نصف کاهش یافت و به حدود ۵۰ تا ۶۰ میلیارد دلار رسید.

در عین حال راه‌های ارتباط بانک‌های ایرانی با شبکه اقتصاد جهانی نیز مسدود شده است که این مسئله امکان انتقال پول به کشور را به‌شدت دشوار می‌سازد.

با وجود این، ایران هنوز برنامه اتمی خود را متوقف نکرده است و می‌گوید که این برنامه صرفا اهدافی صلح‌آمیز دارد.

رویترز گزارش می‌دهد که بانک جهانی همچنین اعلام کرده است که ایران در شرایط کنونی حق دریافت هیچ وجه جدیدی از این بانک را ندارد.

این در حالی است که تهران از سال ۲۰۰۵ تاکنون هیچ وام دیگری از بانک جهانی دریافت نکرده و اعلام نکرده است که برنامه‌ای هم برای گرفتن وام از این نهاد دارد.

با این حال عدم بازپرداخت دیون ایران به بانک جهانی، باعث خدشه‌دار شدن اعتبار کشور می‌شود، چنان‌چه بانک جهانی ایران را به همراه زیمبابوه در شمار کشورهای «بدحساب» قرار داده است.

زیمبابوه نیز از سال ۲۰۰۰ تاکنون اقساط وام‌های دریافتی خود از این بانک را پرداخت نکرده است.

در نهایت این که بانک جهانی اعلام کرده است تحریم‌های بین‌المللی و تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه ایران را به‌طور کامل قبول دارد و اجابت می‌کند.
XS
SM
MD
LG