لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۳۵

فائزه هاشمی: به ما اعلام شده در بدن پدرم ۱۰ برابر حد مجاز رادیواکتیو وجود داشته‌است


فائزه هاشمی در مراسم تشییع پدرش اکبر هاشمی رفسنجانی در ۲۱ دی ۹۵
فائزه هاشمی در مراسم تشییع پدرش اکبر هاشمی رفسنجانی در ۲۱ دی ۹۵

فائزه هاشمی، دختر اکبر هاشمی رفسنجانی، خبر داد که در جلسه‌ای با حضور تعدادی از اعضای شورای عالی امنیت ملی، به خانواده آقای هاشمی اعلام شده که در بدن پدرش «۱۰ برابر حد مجاز رادیواکتیو وجود داشته‌است».

خانم هاشمی روز شنبه، ۲۵ آذر، در مصاحبه با وب‌سایت اعتماد آنلاین اعلام کرد که دراین جلسه گفته شده، در بدن عفت مرعشی، همسر اکبر هاشمی رفسنجانی «۳ برابر» و در بدن فاطمه هاشمی، دختر او «یک برابر حد مجاز رادیواکتیو» وجود داشته‌است.

به گفته فائزه هاشمی، شورایعالی امنیت ملی اعلام کرده «از منشأ این رادیواکتیو اطلاعی ندارد» اما دلیل فوت رئیس پیشین مجمع تشخیص مصلحت نظام «این نبوده‌است».

وی همچنین گفت که از سخنان مقامات شورای عالی امنیت ملی «اینطور برمی‌آمد که پرونده از نظر آنان مختومه شده‌است».

دختر اکبر هاشمی رفسنجانی اعلام نکرده که در این جلسه کدام یک از اعضای شورای عالی امنیت ملی ایران حضور داشته‌اند و این جلسه چه زمانی برگزار شده‌است.

سخنان فائزه هاشمی درحالی بیان شده که در پرونده‌های مشابه نیز کارشناسان وجود مواد رادیواکتیو در بدن برخی افراد را به معنای نشانه قاطع برای فوت آنان به این دلیل ندانسته‌اند.

از جمله دربارهٔ فوت یاسر عرفات، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، پزشکان سوئیسی اعلام کردند که آزمایش‌های آنها حاکی از وجود پلونیوم در بدن آقای عرفات است اما آنها دلیل قاطعی ندارند که نشان دهد آقای عرفات به دلیل این مسمومیت جان باخته‌است.

مقام‌های شورای عالی امنیت ملی ایران هنوز در مورد اظهارات خانم هاشمی واکنشی نشان نداده‌اند.

در همین حال اعتمادآنلاین به نقل از یک متخصص بیوتکنولوژی پزشکی نوشته است که حتی وجود ذره‌ای از مواد رادیو اکتیو در بدن انسان «در حالت عادی طبیعی نیست»، مگر آنکه «کسانی که تحت درمان با مواد رادیواکتیو باشند یا در معرض تشعشع قرارگرفته باشند».

علی کرمی مرگ یاسر عرفات و هوگو چاوز را بر اثر مسمومیت از طریق رادیو اکتیو توصیف کرده و اضافه کرده که «عنصری به نام پلونیوم ۲۱۰ وجود دارد که جزو مواد رادیواکتیو محسوب می‌شود و وجود آن در بدن افراد نشانه مسمومیت است».

آقای کرمی که در این گزارش «استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی بقیة‌الله و متخصص رشته بیوتکنولوژی پزشکی» توصیف شده، یادآوری کرده که «یکی از خاصیت‌های عنصر پلونیوم ۲۱۰ این است که تا صدها سال در نمونه آزمایش باقی می‌ماند و وجود آن قابل‌ پیگیری است».

اکبر هاشمی رفسنجانی از چهره‌های بنیانگذار جمهوری اسلامی و از مقام‌های ارشد ایران در چهار دهه گذشته، روز ۱۹ دی ۹۵ در بیمارستان تجریش تهران درگذشت.

مرگ ناگهانی او شایعات زیادی را دربارهٔ احتمال سوءقصد علیه وی به دنبال آورد. با این حال محمد هاشمی، برادر اکبر هاشمی رفسنجانی، روز ۲۰ بهمن ماه ۹۵ گفت که برادرش نه «ترور» شده و نه دچار «خفگی» شده، بلکه علت مرگ او «ایست قلبی» بوده‌است.

محمد هاشمی اما روز شنبه در مصاحبه با روزنامه شهروند گفت که «علت مرگ را در بیمارستان ایست قلبی اعلام کردند، ولی علت ایست قلبی را کسی اعلام نکرد. هنوز هم کسی اعلام نکرده که علت ایست قلبی چه بوده‌است».

فاطمه هاشمی، دختر اکبر هاشمی رفسنجانی، نیز گفته است که «هیچ مشکل و ناراحتی قلبی در پدرم وجود نداشت و ایشان از نظر جسمی خیلی از فرزندانشان قوی‌تر بودند». اکبر هاشمی رفسنجانی هنگام مرگ ۸۲ سال داشت.

فاطمه هاشمی همچنین می‌گوید که پس از درگذشت پدرش٬ افرادی به دفتر کار وی در مجمع تشخیص مصلحت نظام رفته و گاو صندوقی که وی «مطالب مهمی» را در آن نگهداری می‌کرد٬ خالی کردند.

وی همچنین از گم‌شدن «دومین وصیت‌نامه» آقای هاشمی خبر داده است.

XS
SM
MD
LG