لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۷

دبیر جشنواره تئاتر تحریم‌کنندگان را «دیکتاتور فرهنگی» و پولَکی خطاب کرد


کورُش زارعی، دبیر جشنواره تئاتر فجر
کورُش زارعی، دبیر جشنواره تئاتر فجر

چند روز پس از افتتاحیه جشنواره حکومتی تئاتر فجر با صندلی‌های خالی، دبیر این جشنواره روز چهارشنبه، پنجم بهمن‌ماه، در مصاحبه‌ای تحریم‌کنندگان این رخداد را «دیکتاتور فرهنگی و هنری» توصیف کرد و مدعی شد آنها تنها به دنبال «پول» هستند.

چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر به عنوان جشنواره آغازین مجموعه جشنواره‌های حکومتی دهه فجر، همزمان با سالگرد وقوع انقلاب سال ۵۷، روز شنبه، اول بهمن، در حالی آغاز شد که در مراسم افتتاحیه آن بیش از هر چیز عکس‌های صندلی‌های خالی چشم همگان را گرفت.

این در حالی است که حضور عموم مردم در این مراسم آزاد و رایگان اعلام شده بود.

در پی خبرساز شدن این مسئله، رسانه‌های حکومتی دیگر رسانه‌ها و حتی ستاد جشنواره را متهم کردند که «نمی‌خواهند شور و نشاط جشنواره چهل و یکم در فضای رسانه‌ای کشور منعکس شود».

حال کورش زارعی، دبیر جشنواره تئاتر، هم در مصاحبه‌ای با خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه، در ادامه این گونه اتهام‌زنی‌ها آن دسته از هنرمندان تئاتر ایران را که در ادامه اعتراضات «زن زندگی آزادی» جشنواره را تحریم کرده‌اند به تهدید و ارعاب دیگران متهم کرده است.

او گفت: «این‌ها دیکتاتور فرهنگی یا دیکتاتور هنری‌اند... چون هرکسی در جشنواره شرکت می‌کند به او فحش می‌دهند، تهدیدش می‌کنند؛ شما چه هنرمند روشنفکری هستید که نفرین می‌کنید، فحش می‌دهید، تهدید می‌کنید؟»

از روز ۲۶ شهریور که همزمان با خاکسپاری مهسا امینی اعتراضات گسترده و ادامه‌دار در ایران آغاز شد، هنرمندان سینما و تئاتر هم بخشی از معترضان بودند و به شکل‌های گوناگون اعتراض خود را به سرکوب نشان دادند.

از جمله این که پس از بازداشت تعداد قابل توجهی از هنرمندان سینما و تئاتر، این هنرمندان و نهادهای صنفی مربوطه آنها جشنواره‌های حکومتی، به‌ویژه جشنواره فیلم فجر، را تحریم کردند.

از گفته‌های دبیر جشنواره فجر چنین برمی‌آید که احتمالا حامیان مالی جشنواره‌ها هم امسال چندان رغبتی به این کار نشان نداده‌اند: «ما برای همین جشنواره، خیلی به‌دنبال اسپانسر بودیم اما متأسفانه دوستان بیشتر حرف می‌زنند و پای کار نمی‌آیند، شاید به‌ خاطر شرایط سیاسی... و شاید هم اسپانسرها به جمع تحریم‌کنندگان پیوسته‌اند.»

کورش زارعی در ادامه گروه‌های معروف تئاتر در ایران را متهم کرده است که در ظاهر جشنواره را تحریم کرده‌اند، اما بعد به مسئولان جشنواره «گفتند دستمزدهای ۳ یا ۴ میلیاردی می‌خواهند تا نمایش به جشنواره برسانند».

به ادعای این مقام جشنواره تئاتر، او تنها به دلیل کمبود بودجه نتوانسته است این گروه‌ها را راضی کند. به نوشته تسنیم: «این تحریم‌کنندگان دستمزدهای نجومی را مطرح کردند و به این بهانه‌ها نیامدند، یعنی در واقع تحریم یا هر چیز دیگری مسئله نبوده است و [اگر] دستمزدشان تأمین می‌شد احتمالاً گروه‌هایی از آنها هم در جشنواره حضور داشتند.»

پیشتر وزیر ارشاد جمهوری اسلامی فاش کرده بود که تلاش برای عادی‌سازی فعالیت‌های هنری در شرایط کنونی، خواست نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی است.

قطب‌الدین صادقی، کارگردان شناخته‌شده تئاتر ایران، نیز به تندی به اظهار نظر وزیر واکنش نشان داده و گفت که با «دستور و فرمان» نمی‌توان شرایط جامعه را «عادی» نشان داد.

اوایل دی‌ماه گذشته کانون فیلم‌سازان مستقل ایران با صدور بیانیه‌ای از جشنواره‌ها و سازمان‌های سینمایی جهان خواست که با تحریم جشنواره فیلم فجر در کنار معترضان ایرانی بایستند و پیام «زن، زندگی، آزادی» را به گوش جهانیان برسانند.

XS
SM
MD
LG