لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۷

درخواست کانون فیلم‌سازان مستقل ایران از سینماگران جهان برای تحریم جشنواره فجر


تصویری از سی و نهمین جشنواره فیلم فجر در سال ۱۳۹۹
تصویری از سی و نهمین جشنواره فیلم فجر در سال ۱۳۹۹

کانون فیلم‌سازان مستقل ایران با صدور بیانیه‌ای از جشنواره‌ها و سازمان‌های سینمایی جهان خواست که با تحریم جشنواره فیلم فجر در کنار معترضان ایرانی بایستند و پیام «زن، زندگی، آزادی» را به گوش جهانیان برسانند.

این کانون در بیانیه‌ای که روز جمعه نهم دی‌ماه منتشر کرد، برگزاری این جشنواره را «بخشی جدایی‌ناپذیر از سیاست‌های فرهنگی سرکوبگرانه جمهوری اسلامی» دانسته و تاکید کرده است که حکومت فعلی از همان آغاز، «دشمنی خود با آزادی بیان را از طریق سانسور فیلم ها، ممنوع الکار کردن، تبعید یا زندانی کردن سینماگران، همواره نشان داده است».

بیانیه این کانون با اشاره به اعتراضات اخیر در ایران که به کشته شدن بیش از ۵۰۰ نفر از جمله ده‌ها کودک انجامیده است، برگزاری جشواره دولتی فجر را امسال تلاشی برای «سرپوش گذاشتن» بر خون‌های ریخته شده «کودکان، دختران و جمانان معترض ایرانی» توصیف کرده است.

فیلم‌سازان مستقل ایران در بخش دیگری از بیانیه خود یادآور شدند که جشنواره فیلم فجر، «هدفی جز تبلیغ رژیم از طریق جعل تصاویر و تظاهر به عادی‌نمایی شرایط دهشت‌بار کنونی در ایران ندارد».

در این بیانیه آمده است: «حکومت جمهوری اسلامی در هر صورت این جشنواره نمایشی را آن‌گونه که می‌خواهد با کاتالوگی جعلی ولی خوش آب و رنگ برگزار خواهد کرد تا وانمود کند در ایران هیچ اتفاقی نیفتاده و زندگی جریان عادی خود را طی می‌کند.»

پیش از این محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد جمهوری اسلامی، از خواسته نهادهای امنیتی حکومت برای «عادی شدن» فعالیت‌های هنری در ایران خبر داده بود.

آقای اسماعیلی همچنین مدعی شده که هنرمندان از جشنواره‌های فجر امسال استقبال کرده و در همه بخش‌ها، اعم از فیلم، تئاتر و موسیقی، شمار آثار ارسال‌شده «بین ۱۵ تا ۲۰درصد رشد داشته است».

این اظهارات در حالی است که ده‌ها تن از هنرمندان ایرانی به خاطر همراهی با معترضان در کشور طی ماه‌های اخیر بازداشت شده‌اند. ترانه علیدوستی از جمله سینماگران شاخصی است که همچنان در بازداشت به‌سرمی‌برد و بازداشت او بازتابی بین‌المللی داشته است.

کانون فیلم‌سازان مستقل ایران در ادامه بیانیه خود با اشاره به این بازیگر سرشناس و چهره‌هایی چون جعفر پناهی و محمد رسول‌اف که از قبل اعتراضات در زندان به‌سرمی‌برند به جشنواره‌ها و سازمان‌های سینمایی جهان هشدار داد که جمهوری اسلامی «برای کسب اعتبار از دست رفته خود، نیاز به حمایت های داخلی و خارجی دارد و لذا هر گونه شرکت در این جشنواره را به عنوان حمایت از این دولت جلوه خواهد داد».

این کانون در پایان بیانیه خود از جشنواره‌ها و سازمان‌های سینمایی سراسر جهان خواسته است: «با اعلام علنی تحریم جشنواره فیلم فجر، در افشای ترفندهای تبلیغاتی رژیم با ما همراه شوند، تا فیلمسازان، تهیه‌کنندگان، و نمایندگان سینمای کشورهای دنیا از عواقب شرکت در این جشنواره، چه با ارائه یک فیلم، چه به عنوان مهمان یا داور، آگاه باشند.»

پیش از این رسول صدرعاملی، سخنگوی خانه سینما، گفته بود که «جشنواره فجر باید با تغییر رویکرد، خودش را برای برگزاری آماده کند، وگرنه سینماگران چندان رغبتی برای مشارکت نخواهند داشت».

همچنین مانی حقیقی، بازیگر و کارگردان سینمای ایران، به تازگی با انتشار ویدئویی در صفحه اینستاگرام خود خطاب به وزیر ارشاد گفته است: «ما عزاداریم و در چهارگوشه این کشور داریم جسد عزیزان‌مان را خاک می‌کنیم، وقت نداریم برات برقصیم.»

با استفاده از بیانیه کانون فیلم‌سازان مستقل ایران و گزارش‌های رادیو فردا؛ س.ن/آ.ت.
XS
SM
MD
LG