لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳ آبان ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۶

شوک بزرگ به بازار جهانی پول و سرمایه‌ در پی حمله روسیه به اوکراین


در پی حمله روسیه به اوکراین که صبح پنج‌شنبه آغاز شد، بازارهای سرمایه‌ای جهان شوکی بزرگ را تجربه کرد و بهای ارزهای مختلف با نوسانات شدید مواجه شد.

به گزارش رویترز، روبل روسیه روز پنج‌شنبه، ۵ اسفند در پی حمله روسیه به اوکراین به پایین‌ترین حد خود در سال‌های اخیر سقوط کرد.

تحلیلگران بازار پول و سرمایه از جمله لی هاردمن، تحلیلگر بزرگ‌ترین بانک ژاپن، می‌گویند که در پی اقدام نظامی اخیر روسیه سرمایه‌گذاری به روبل و ارزهای اروپایی به‌شدت روند نزولی یافته و در مقابل تمایل به ریسک کوتاه‌مدت در مورد دلار آمریکا، ین و فرانک سوئیس بیشتر شده است.

بر اساس گزارش رویترز، قیمت روبل به ۸۹.۹۸ در هر دلار کاهش یافته و در همین حال قیمت یورو نیز تا ۰.۸۴ درصد کاهش یافته و به ۱.۱۲۰۹ دلار رسیده که پایین‌ترین سطح از ۳۱ ژانویه است.

در همین حال رویترز گزارش داد که قیمت بیت‌کوین، ارز دیجیتالی، روز پنج‌شنبه پس از شلیک موشک‌های نیروهای روسی به چندین شهر در اوکراین و اعزام نیرو به سواحل این کشور که جرقه فروش دارایی‌های پرخطر را به همراه داشته، به پایین‌ترین حد خود در یک ماه گذشته سقوط کرده است.

بر اساس این گزارش، قیمت بیت‌کوین تا ۷.۹ درصد سقوط کرد و به ۳۴ هزار و ۳۲۴ دلار رسید که پایین‌ترین سطح از ۲۴ ژانویه است. سایر ارزهای دیجیتال نیز شرایط مشابهی را تجربه کرده‌اند تا جای که اتریوم، دیگر ارز دیجیتالی ارزشمند، نیز ۱۰.۸ درصد ارزش خود را از دست داد.

در همین حال گزارش شده که بهای معاملات آتی نفت برنت که روز چهارشنبه با نوسانات شدید همراه بود، برای اولین بار از سپتامبر ۲۰۱۴، بیش از ۳.۵ درصد جهش پیدا کرد و از ۱۰۰ دلار در هر بشکه در روز پنج‌شنبه گذشت.

قیمت طلا هم در روز پنج‌شنبه با هجوم سرمایه‌گذاران به این بازار سرمایه‌ای امن جهش یافت و به بالاترین حد خود در بیش از یک سال گذشته رسید.

طلا هم پس از رسیدن به بهترین سطح خود از ژانویه ۲۰۲۱ تا ۱.۷ درصد افزایش یافت و به ۱۹۳۹.۹۷ دلار در هر اونس رسید. قیمت طلای آمریکا هم با ۱.۸ درصد افزایش به ۱۹۴۳.۹۰ دلار رسید.

XS
SM
MD
LG