لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۲

پلیس از تشکیل پرونده قضایی برای فاطمه معتمدآریا و افسانه بایگان خبر داد


فاطمه معتمدآریا (سمت راست) و افسانه بایگان در مراسم بزرگداشت آتیلا پسیانی بدون حجاب اجباری شرکت کردند
فاطمه معتمدآریا (سمت راست) و افسانه بایگان در مراسم بزرگداشت آتیلا پسیانی بدون حجاب اجباری شرکت کردند

مرکز اطلاع‌رسانی پلیس تهران روز سه‌شنبه ۱۲ اردیبهشت اعلام کرد در پی حضور بدون حجاب افسانه بایگان و فاطمه معتمد آریا، دو بازیگر سینما و تلویزیون ایران در مراسم بزرگداشت آتیلا پسیانی، برای آنها پرونده قضایی تشکیل شده است.

این مرکز در روزهای گذشته نیز خبر داده بود که برای کتایون ریاحی و پانته‌آ بهرام، دیگر بازیگران سینما، به دلیل مشابهی، پرونده قضایی تشکیل شد.

این خبر در حالی منتشر شده که پیش از این برخی کارشناسان ایرادات قانونی به رفتار مرکز اطلاع‌رسانی پلیس تهران در این زمینه وارد کرده بودند.

از جمله محسن برهانی، حقوقدان، سوم اردیبهشت در واکنش به خبر تشکیل پرونده برای کتایون ریاحی و پانته‌آ بهرام در صفحه توئیتر خود نوشته بود: «تحقیقات مقدماتی به استناد ماده ۹۱ قانون ‌آئین دادرسی کیفری محرمانه است و این اطلاع‌رسانی، جرم است.»

او در این مورد نوشت که مسئولین مرکز اطلاع‌رسانی پلیس تهران بر اساس ماده ۶۴۸ قانون ‌مجازات ‌اسلامی «مرتکب جرم افشاء» شده‌‌اند.

با این وجود مرکز اطلاع‌رسانی پلیس تهران روز سه‌شنبه علت تشکیل پرونده برای این دو بازیگر را «کشف حجاب در ملاءعام و انتشار تصاویر در فضای مجازی» عنوان کرد.

این در حالی است که خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران در خبری که در این زمینه منتشر کرده، علاوه بر این، «تشویش اذهان عمومی» را هم از اتهامات پرونده تشکیل‌شده برای این دو بازیگر عنوان کرده است.

کتایون ریاحی همراه با گلاب آدینه و فاطمه معتمد آریا، که پیش از این حجاب اجباری را از سر برداشته بود، بار دیگر بدون حجاب اجباری در یک مراسم عمومی (خاکسپاری کیومرث پوراحمد) حضور یافت.

کتایون ریاحی از نخستین بازیگران و چهره‌های سرشناسی بود که اوایل مهرماه و در آغاز اعتراضات سراسری، حجاب اجباری از سر برداشت و در همراهی با مردم معترض نوشت: «زنان ایران صدای یکدیگرند» و «دروغ بس است».

او به همین دلیل در ۲۹ آبان گذشته بازداشت و روز هشتم آذر به قید وثیقه آزاد شد.

دادگاه خانم ریاحی در۲۱ دی‌ماه پارسال در سکوت کامل خبری برگزار شد و به گفته ثریا ریاحی‌راد، نویسنده و شاعر، این بازیگر «تحت شدیدترین تهدیدها و فشارها با آمبولانس از دادگاه خارج شد».

پانته‌آ بهرام، دیگر بازیگر سینما، که برای او نیز پرونده قضایی تشکیل شده است، تاکنون چند بار بدون حجاب اجباری در مراسم مختلف حاضر شده که تازه‌ترین آن، مربوط به حضورش در «اکران مردمی» آخرین قسمت سریال «پوست شیر» بود. این مراسم روز ۳۰ فروردین در سینما «لوتوس» تهران برگزار شد.

به‌دنبال این اقدام، مدیر سینما لوتوس از کار برکنار و خود سینما هم به مدت دو روز تعطیل شد ولی روز دوم اردیبهشت به مناسبت عید فطر بازگشایی شد.

نهادهای حکومتی جمهوری اسلامی که در هفته‌های اخیر تلاش وسیعی را برای مقابله با نافرمانی مدنی زنان و دختران ایرانی آغاز کرده‌اند، علاوه بر ارسال پیامک برای رانندگان شخصی و عمومی، با این بهانه که برخی اصناف مانع حضور زنان بدون حجاب اجباری در محل کسب‌ و کار خود نشده‌اند اقدام به پلمب آن‌ها کرده‌اند.

با استفاده از گزارش‌های روزنامه‌های شرق و همشهری،‌ خبرگزاری تسنیم و رادیو فردا؛ پ، م/ ب، ب.
XS
SM
MD
LG