لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۱

پرونده ایران روی میز اف‌ای‌تی‌اف‌؛‌ دلار از مرز ۱۴ هزار تومان گذشت


نشست گروه اقدام مالی در پاریس (عکس اکتبر سال ۲۰۱۸)
نشست گروه اقدام مالی در پاریس (عکس اکتبر سال ۲۰۱۸)

بررسی اجرای تعهدات ایران در زمینه قوانین جهانی مبارزه با پول‌شویی و تامین مالی تروریسم از جمله دستورکارهای نشست تازه گروه ویژه اقدام مالی موسوم به اف‌ای‌تی‌اف است.

نشست گروه ویژه اقدام مالی از روز یک‌شنبه ۲۷ بهمن در پاریس آغاز شده است و تا روز جمعه دوم اسفند ادامه پیدا خواهد کرد.

در این نشست شش روزه بیش از ۸۰۰ نماینده از ۲۰۵ کشور جهان و سازمان‌های بین‌المللی نظیر صندوق بین‌المللی پول، سازمان‌ملل و بانک جهانی حضور دارند.

گروه ویژه اقدام مالی، «اف‌ای‌تی‌اف»، گروهی بین‌المللی که با هدف مبارزه با پول‌شویی در سطح جهانی فعالیت می‌کند، تصویب این لوایح را برای جلوگیری از محدودیت‌های نظام پولی و مالی این نهاد بر نظام بانکی ایران لازم می‌داند.

این گروه اواخر مهرماه امسال برای ششمین و آخرین بار به ایران مهلت چهارماهه داد تا لوایح مربوط به کنوانسیون‌های پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم را تأیید کند.

از چهار لایحه‌ای که دولت حسن روحانی برای برآورده کردن درخواست‌های نهاد بین‌المللی مبارزه با پول‌شویی به مجلس ارائه کرده دو لایحه «پالرمو» و «سی‌اف‌تی» با وجود اصرار دولت حسن روحانی، همچنان در مجمع تشخیص مصلحت نظام بلاتکلیف است.

مخالفان این لوایح می‌گویند که اگر آنها تصویب شوند، کمک‌های مالی ایران به گروه‌هایی مانند حزب‌الله لبنان با مشکل مواجه خواهد شد و ترفندهای پنهانی که اکنون برای دور زدن تحریم‌ها استفاده می‌شود، کارایی خود را از دست خواهند داد.

مقامات دولتی تاکنون چندین بار نسبت به عواقب تصویب نشدن این لوایح هشدار داده‌اند.

آنها می‌گویند قرار گرفتن ایران در لیست سیاه اف‌ای‌تی‌اف باعث می‌شود کشورهایی مانند روسیه و چین نیز دیگر نتوانند مبادلات تجاری با جمهوری اسلامی انجام دهند.

در تازه‌ترین واکنش، حسن روحانی، رئيس‌جمهور ایران روز یک‌شنبه ۲۷ بهمن گفت تصویب این لوایح «از توان دولت خارج است».

روزنامه دولتی ایران هم روز دوشنبه ۲۸ بهمن با انتشار گزارشی نوشت:‌ «برخی معامله‌گران از سه روز گذشته، علت رشد جدید نرخ دلار در روزهای اخیر را نزدیک شدن به نشست اف‌ای‌تی‌اف می‌دانند».

قیمت دلار در روزهای اخیر از مرز ۱۴ هزار تومان که بانک مرکزی ایران آن را خط قرمز خود می‌داند، گذشته و امروز دوشنبه هر دلار آمریکا در بازار تهران تا ۱۴۳۵۰ تومان خرید و فروش شد.

XS
SM
MD
LG