لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۷

دفاع بازیگران و نماینده زرتشتیان از زرتشتی بودن فردوس کاویانی پس از یک پیام «توهین‌آمیز»


پژمان بازغی، بازیگر (نفر سمت راست) گفت به احترام زرتشتیان در مراسم خاکسپاری فردوس کاویانی لباس سفید پوشیده است
پژمان بازغی، بازیگر (نفر سمت راست) گفت به احترام زرتشتیان در مراسم خاکسپاری فردوس کاویانی لباس سفید پوشیده است

پس از نوشته «توهین‌آمیز» یکی از مجریان صداوسیما علیه زرتشتی بودن فردوس کاویانی، بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون ایران که روز یک‌شنبه درگذشت، برخی بازیگران و نماینده زرتشتیان در مجلس شورای اسلامی در مراسم خاکسپاری پیکر این بازیگر، از زرتشتی بودن او دفاع کردند.

محمدرضا شهبازی، از مجریان صداوسیما، در واکنش به درگذشت کاویانی در شبکه اجتماعی ایکس نوشته است که او «زرتشتی بود، امّا ان‌شاالله به خاطر لحظات خوشی که برای ما ساخت، امیرالمومنین با روی گشاده ازش استقبال کنه».

در واکنش به این پیام، اسفندیار اختیاری، نماینده ایرانیان زرتشتی در مجلس شورای اسلامی روز سه‌شنبه ۱۱ مهر در این مراسم گفت که آقای کاویانی «یک ایرانی زرتشتی بود؛ امّا! هم نداشت.»

خبرگزاری ایسنا در گزارش خود از مراسم خاکسپاری فردوس کاویانی پس از این اظهارات آقای اختیاری نوشت که این اظهارات «اشاره به توئیت اهانت‌آمیز یکی از مجریان صداوسیما به زرتشتی بودن فردوس کاویانی» است.

پژمان بازغی، رئیس انجمن بازیگران خانه سینما در مراسم خاکسپاری آقای کاویانی به زرتشتیان ایران تسلیت گفت و تاکید کرد که «به احترام آنها لباس سفید پوشیده است».

برخلاف شیعیان، زرتشتیان در عزاداری‌ها لباس‌های سفیدرنگ می‌پوشند.

اصغر همت، بازیگر سرشناس نیز در این مراسم که در خانه هنرمندان ایران برگزار شد، گفت فردوس کاویانی «مظهر پندار نیک، کردار نیک و گفتار نیک»، شعار اصلی دین زردشتی، بود.

بر اساس گزارش ایسنا، پیکر این بازیگر در آرامگاه زرتشتیان تهران به خاک سپرده شد.

فردوس کاویانی از بازیگران مطرح سینما، تئاتر و تلویزیون، که روز یکشنبه در ۸۲ سالگی درگذشت، با کارگردانان بزرگ سینمای ایران مانند بهرام بیضایی و داریوش مهرجویی همکاری داشت.

او از ابتدای دهه ۴۰ بازی در تئاتر را آغاز کرد و سال ۱۳۵۰ از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران دانش‌آموخته شد.

کاویانی در سال ۱۳۴۹ هم وارد سینما شد و سه سال بعد در نسخه سینمایی «شهر قصه» بر اساس نمایشنامه بیژن مفید و به کارگردانی منوچهر انور بازی کرد.

عمده شهرت این بازیگر به فعالیت‌های هنری‌اش در پس از انقلاب مربوط است و یکی از بازی‌های ماندگار او بازی در فیلم «اجاره‌نشین‌ها» ساخته داریوش مهرجویی است.

همچنین مجموعه تلویزیونی «همسران» در دهه ۷۰ شهرت او را در میان طبقات مختلف بیشتر کرد.

در قانون اساسی جمهوری اسلامی، از دین زرتشتی به عنوان یکی از ادیان به رسمیت شناخته‌شده نام برده شده، اما بر اساس گزارش سازمان‌های حقوق بشری، جمهوری اسلامی به طور نظام‌مند اقلیت‌های دینی ایران از جمله زرتشتی‌ها را مورد آزار و اذیت قرار می‌دهد و حقوقشان را نقض می‌کند.

پیشتر کارن وفاداری، شهروند زرتشتی و دوتابعیتی، در نامه‌ای پس از صدور حکم ۲۷ سال حبس، ۱۲۴ ضربه شلاق و بیش از ۹ میلیارد ریال جریمه نقدی خود، خطاب به همکیشان خود نوشت که در ایران «انتظار رعایت حقوق شهروندی را نداشته باشید.»

همچنین چند سال پیش، تعلیق عضویت سپنتا نیکنام، شهروند زرتشتی در شورای شهر یزد، موجی از واکنش‌ها را در پی داشت.

بر اساس گزارش‌های رسانه‌های ایران و رادیو فردا؛ م.خ / پ.پ
XS
SM
MD
LG