لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۸

کارن وفاداری به همکیشان زرتشتی: در ایران انتظار رعایت حقوق شهروندی را نداشته باشید


کارن وفاداری و همسرش آفرین نیساری
کارن وفاداری و همسرش آفرین نیساری

کارن وفاداری، شهروند زرتشتی و دوتابعیتی، در نامه‌ای که وب‌سایت کمپین حقوق بشر ایران آن را منتشر کرده، حکم ۲۷ سال حبس، ۱۲۴ ضربه شلاق و بیش از ۹ میلیارد ریال جریمه نقدی خود و حکم همسرش را «ناعادلانه» و «ظالمانه» خوانده‌است. همسر آقای وفاداری، آفرین نیساری نیز به تحمل ۱۶ سال حبس محکوم شده‌است.

آقا وفاداری در نامه خود همچنین هشدارهایی به همکیشان خود در ایران داده و گفته است که در ایران «انتظار رعایت حقوق شهروندی را نداشته باشید.»

کارن وفاداری و همسرش آفرین نیساری، تابستان سال ۱۳۹۵ در تهران بازداشت شدند. در اشاراتی که در نامه آقای وفاداری آمده، مرجع بازداشت‌کننده و پیگیری اتهامات آنها، سازمان اطلاعات سپاه ذکر شده‌است.

آقای وفاداری در نامه‌ای که خطاب به همکیشان زرتشتی خود نوشته‌است دربارهٔ ابعاد پرونده خود و همسرش آفرین نیساری توضیحاتی داده و آنها را از «ارتکاب خطاهایی مشابه» بر حذر داشته‌است.

کارن وفاداری تابعیت دوگانه ایرانی – آمریکایی دارد. او با ارائه توضیحاتی دربارهٔ پیشینه خود و خانواده‌اش، می‌نویسد که او نخستین ایرانی است که ماده ۹۸۹ قانون مدنی مصوبه سال ۱۳۰۳ در پرونده اش اعمال شده‌است.

این ماده به موضوع تابعیت و شرایط ترک آن می‌پردازد و در یکی از تبصره‌های آن آمده‌است که یکی از شروط ترک تابعیت این است که فرد ظرف یک سال «حقوق خود را بر اموال غیرمنقول که در ایران دارا می‌باشد یا ممکن است بالوراثه دارا شود ولو قوانین ایران اجازهٔ تملک ان را به اتباع خارجه بدهد به نحوی از انحا به اتباع ایرانی منتقل کند».

کارن وفاداری در این‌باره نوشته‌است استناد به این ماده قانونی در پرونده او به این معناست که برای همه زرتشتی‌های دوتابعیتی «همواره خطر از دست دادن املاک و دارایی‌ها و اجبار به ترک کشور وجود دارد».

کارن وفاداری در بخشی از نامه ضمن اعتراض به روند رسیدگی به پرونده خود و همسرش، خطاب به زرتشتی‌ها توصیه‌هایی را مطرح می‌کند.

او نخست به آنها هشدار می‌دهد که در منزل خود شراب تولید نکنند. آقای وفادارای می‌گوید فکر می‌کرده تولید شراب «برای اقلیت‌های زرتشتی که بیش از ۵۰۰۰ سال است شراب در فرهنگ‌شان است، بلامانع است». اما در حکم ۲۷ سال زندان برای او، تولید شراب به صدور یک سال و نیم حبس، ۷۴ ضربه شلاق و ۱۴۰ میلیون تومان جریمه منجر شده‌است.

توصیه دوم کارن وفاداری به زرتشتی‌ها نپذیرفتن مشروبات الکلی به عنوان هدیه از دوستان و دیپلمات‌های خارجی است. او می‌گوید سه سال حبس و جریمه ۶ میلیارد ریالی در پرونده‌اش با این اتهامات مرتبط است.

مورد سومی که آقای وفاداری در نامه خود آورده، هشدار در زمینه برگزاری مهمانی «حتی بابت جشن‌ها و رویدادهای ملی از جمله چهارشنبه‌سوری، جشن سده و حتی جشن تولد» است که به گفته او از نظر نظام قضایی ایران، «ترویج بی‌بندوباری» به حساب آمده و می‌تواند به اتهام «اشاعه فساد و فحشا» به صدور حکم ۱۵ سال حبس منجر شود.

کارن وفاداری همچنین در نامه خود تأکید کرده‌است که شهروندان زرتشتی نباید از نماینده خود در مجلس شورای اسلامی توقع پیگیری داشته باشند.

به نوشته وب‌سایت کمپین حقوق بشر ایران کارن وفاداری فرزند یکی از خانواده‌های متمول زرتشتی است و بیمارستان فیروزگر یکی از دارایی‌های خانواده وفاداری به حساب می‌آید که وقف جامعه ایرانیان شده‌است. او تحصیلکرده آمریکا و فارغ‌التحصیل رشته مهندسی الکترونیک و مدیریت است.

آفرین نیساری فارغ‌التحصیل رشته معماری است. او به همراه همسرش مدیریت گالری هنری «آن» در تهران را بر عهده داشت.

XS
SM
MD
LG