لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۹

ناوئرت: خواستار آزادی همه آمریکایی‌های زندانی در ایران هستیم


هدر ناوئرت
هدر ناوئرت

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از مرخصی باقر نمازی استقبال کرده و در عین حال گفته ایالات متحده خواستار آزادی فوری و کامل همه آمریکایی‌‌هایی‌ست که «به‌شکل ناعادلانه» توسط دولت ایران زندانی شده‌اند.

جرد گنسر، وکیل آمریکایی باقر و سیامک نمازی، روز هشتم بهمن ماه خبر داده بود که با توجه به نگرانی‌ها در مورد وضعیت سلامتی باقر نمازی، پدر ۸۱ ساله سیامک نمازی، با مرخصی چهار روزه او موافقت شده است.

آقای نمازی شهروند ایرانی-آمریکایی برای ملاقات با فرزند زندانی‌اش سیامک نمازی، به ایران رفت و خود نیز راهی زندان شد. او اخیرا به دلیل مشکلات فشار خون و ضربان قلب به بیمارستان منتقل شده بود.

هدر ناوئرت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در واکنش به گفته‌های وکیل آقای نمازی، در توئیتر خود نوشته‌است: ما از آزادی باقر نمازی، با توجه به بدتر شدن وضعیت سلامت او، استقبال می‌کنیم، اما باید توجه داشت که این تنها یک آزادی موقتی‌ست.

خانم ناوئرت افزوده که دولت آمریکا «خواستار آزادی فوری و کامل خانواده نمازی، از جمله سیامک پسر [باقر نمازی]، و نیز دیگر آمریکایی‌هایی است که به‌شکل ناعادلانه توسط دولت ایران دستگیر شده‌اند».

باقر نمازی، کارمندان پیشین صندوق کودکان سازمان ملل متحد، «یونیسف» است. پس از بازداشت پسرش در ایران، دو سال پیش به تهران رفت که خود نیز بازداشت شد. قوه قضائیه ایران هر دو را به همکاری با «دولت‌های خارجی متخاصم» متهم و به ۱۰ سال زندان محکوم کرد.

اتهام‌هایی که وکیل خانواده نمازی رد کرده‌است. علاوه بر این به عقیده شماری از تحلیل‌گران و ناظران مسائل ایران، جمهوری اسلامی از بازداشت شهروندان دوتابعیتی به عنوان ابزاری برای «چانه‌زنی» با شماری از کشورهای غربی بهره می‌گیرد. تهران چنین چیزی را رد کرده و می‌گوید دستگاه قضائی آن کشور «به‌طور مستقل» در مورد اتهام‌ها و محکومیت‌ها تصمیم می‌گیرد.

با این وجود گمانه‌زنی‌های مشابه پس از آزادی شماری از شهروندان ایرانی‌آمریکایی، در آستانه آغاز برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، ادامه پیدا کرده‌است.

به‌تازگی گزارش‌هایی نیز در مورد گفت‌وگوی مقام‌های ایران و بریتانیا برای بازپرداخت یک طلب قدیمی تهران از لندن، گمانه‌زنی‌ها در مورد احتمال آزادی نازنین زاغری در صورت نهایی شدن این بازپرداخت بالا گرفته‌است.

به جز آقایان نمازی چند شهروند آمریکایی دیگر نیز در زندان‌های ایران به سر می‌برند؛ از جمله ژیائو وانگ، دانشجوی مقطع دکتری از دانشگاه پرینستون، که او نیز به اتهام «همکاری با دولت خارجی» به ۱۰ سال زندان محکوم شده است. کارن وفاداری و همسرش آفرین نیاسری، و نزار زکا، شهروند لبنانی که اجازه اقامت دائم در آمریکا را دارد، به اتهام‌های دیگری در ایران زندانی هستند.

برپایه توئیتر و گزارش‌های رادیو فردا/ت.ت
XS
SM
MD
LG