لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۵

باقر نمازی، زندانی ایرانی آمریکایی، برای «چهار روز» به مرخصی می‌رود


جرد گنسر و بابک نمازی، در یکی از کنفرانس‌های خبری خود در مورد وضعیت نمازی‌ها
جرد گنسر و بابک نمازی، در یکی از کنفرانس‌های خبری خود در مورد وضعیت نمازی‌ها

جرد گنسر، وکیل آمریکایی باقر و سیامک نمازی خبر داده است که با توجه به نگرانی‌ها در مورد وضعیت سلامتی باقر نمازی، با مرخصی چهار روزه او موافقت شده است.

آقای گنسر که پرونده موکلانش را از واشینگتن دنبال می‌کند، روز یکشنبه در بیانیه‌ای تصریح کرده که هنوز از دلایل تصمیم حکومت ایران برای مرخصی چهار روزه آقای نمازی آگاه نیست «اما روشن است که بازگشت او به زندان اوین به مثابه محکومیت به مرگ خواهد بود».

او اضافه کرده که بر پایه مسائل انسان‌دوستانه مرخصی باقر نمازی باید دائمی باشد.

باقر نمازی شهروند ۸۱ ساله ایرانی-آمریکایی که برای نجات فرزند زندانی‌اش سیامک به ایران رفت و خود نیز راهی زندان شد، اخیراً به دلیل مشکلات فشار خون و ضربان قلب به بیمارستان منتقل شده بود.

او که از بهمن ماه ۹۴ در زندان به سر می‌برد، در طول نزدیک به دو سال چهار بار راهی بیمارستان شده و در شهریور امسال هم به توصیه پزشکان برای قلب او ضربان‌ساز نصب شده بود.

وضعیت سلامتی آقای نمازی، نگرانی بسیاری از نهادها و چهره‌های بین‌المللی را به دنبال داشته و در شهریور امسال هم دبیرکل سازمان ملل متحد در حاشیه مجمع عمومی این سازمان در گفت‌وگو با حسن روحانی خواستار آزادی او شده بود.

باقر نمازی، از کارمندان سابق صندوق کودکان سازمان ملل متحد، یونیسف، در پی زندانی شدن پسرش سیامک در ایران، دو سال پیش برای ملاقات با او به تهران رفت اما بازداشت شد و هر دو آنها به اتهام همکاری با «دولت‌های خارجی متخاصم» به ۱۰ سال زندان محکوم شدند.

در این میان جرد گنسر که وکالت سیامک نمازی را هم به عهده دارد، تأکید کرده که ضروری است مشکل سیامک نمازی و دیگر آمریکایی‌هایی که به اشتباه در زندان‌های ایران هستند نیز حل شود.

علاوه بر باقر و سیامک نمازی چند شهروند دیگر آمریکایی نیز هم اکنون در زندان‌های ایران به سر می‌برند؛ از جمله ژیائو وانگ، دانشجوی مقطع دکتری از دانشگاه پرینستون که برای تحقیق در ایران بود، و به اتهام «همکاری با دولت خارجی» به ۱۰ سال حبس محکوم شده است.

کارن وفاداری و همسرش آفرین نیاسری، و نزار زکا شهروند لبنانی که اجازه اقامت دائم در آمریکا را دارد، به اتهام‌های متفاوت در ایران زندانی هستند.

اما بازداشت شهروندان دو تابعیتی در ایران محدود به شهروندان ایرانی-آمریکایی نیست و دستگاه ایران شهروندانی را با تابعیت یا اجازه اقامت در بریتانیا و دیگر کشورهای غربی نیز در بازداشت دارد.

تحلیلگران مسائل ایران معتقدند که جمهوری اسلامی از شهروندان دو تابعیتی به عنوان ابرازهای چانه‌زنی برای مذاکره با طرف‌های غربی استفاده می‌کند و آزادی چهار شهروند ایرانی آمریکایی در آستانه اجرایی شدن توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی که همزمان با بازپرداخت یک طلب قدیمی دولت ایران از آمریکا صورت گرفت، به چنین گمانه‌زنی‌هایی دامن زده است.

اخیراً هم پس از گزارش‌ها در مورد گفت‌وگوهای ایران و بریتانیا برای بازپرداخت یک طلب قدیمی تهران از لندن، گمانه‌زنی‌هایی در مورد احتمال آزادی نازنین زاغری در صورت نهایی شدن این بازپرداخت تشدید شده است.

نحوه آزادی شهروندان آمریکایی همزمان با بازپرداخت بدهی ایران در آستانه اجرایی شدن برجام، از انتقادهای اصلی مخالفان توافق هسته‌ای ایران در آمریکاست و آنها عقیده‌ دارند که این موضوع، ایران را به «گروگان‌ گیری» بیشتر تشویق کرده است.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا، پیشتر در تیرماه امسال با نام بردن از بابک و سیامک نمازی، به ایران هشدار داده بود که در صورتی که شهروندان آمریکایی زندانی در این کشور را آزاد نکند، با پیامدهای جدی و تازه‌ای مواجه خواهد شد.

با استفاده از بیانیه وکیل نمازی‌ها، و گزارش‌های آسوشیتدپرس و رادیو فردا؛ م.ا.
XS
SM
MD
LG