لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۷

باقر نمازی، شهروند ایرانی- آمریکایی، از زندان ایران راهی بیمارستان شد


بابک نمازی در کنار جرد گنسر وکیل پرونده و عکس‌های باقر و سیامک نمازی که در ایران زندانی هستند.
بابک نمازی در کنار جرد گنسر وکیل پرونده و عکس‌های باقر و سیامک نمازی که در ایران زندانی هستند.

گزارش‌ها حاکی است باقر نمازی، شهروند ۸۱ ساله‌ ایرانی- آمریکایی که برای نجات پسرش به ایران رفته و او هم راهی زندان شده بود، به دلیل بروز مشکلات فشار خون و ضربان قلب، به بیمارستان منتقل شده است.

جرد گنسر، وکیل آقای نمازی و پسرش سیامک، روز چهارشنبه ۲۷ دی‌ماه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «او (باقر نمازی) ساعات طولانی تحت بازجویی بوده، در مکانی بسیار نامناسب نگهداری شده و ساعاتی طولانی را در زندان انفرادی گذرانده است».

بنابر اعلام وکیل باقر نمازی، او ابتدا روز دوشنبه به بیمارستان اعزام شد اما آن بیمارستان دارای تجهیزات کافی نبود و به زندان بازگردانده شد و روز سه‌شنبه به بیمارستان دیگری در تهران فرستاده شد و اکنون تحت درمان قرار دارد.

این چهارمین بار است که آقای نمازی از زمان دستگیری خود، راهی بیمارستان می‌شود. او از فوریه سال ۲۰۱۶ به اتهام «جاسوسی» بازداشت شده است. این شهروند ایرانی- آمریکایی تمام اتهام‌های وارده را رد کرده است.

شهریورماه گذشته با توصیه پزشکان دستگاه تنظیم ضربان قلب موسوم به «پِیس میکر» برای باقر نمازی نصب شد.

باقر نمازی، از کارمندان سابق صندوق کودکان سازمان ملل متحد، یونیسف، در پی زندانی شدن پسرش سیامک در ایران، دو سال پیش برای ملاقات با او به تهران رفت اما بازداشت شد و هر دو آنها به اتهام همکاری با «دولت‌های خارجی متخاصم» به ۱۰ سال زندان محکوم شدند.

چند شهروند دیگر آمریکایی نیز هم اکنون در زندان‌های ایران به سر می‌برند. ژیائو وانگ، دانشجوی مقطع دکتری از دانشگاه پرینستون که برای تحقیق در ایران بوده، به اتهام «همکاری با دولت خارجی» به ۱۰ سال حبس محکوم شده است.

کارن وفاداری و همسرش آفرین نیاسری، و نزار زکا شهروند لبنانی که اجازه اقامت دائم در آمریکا را دارد، به اتهام‌های متفاوت در ایران زندانی هستند.

بر اساس گزارش‌های خبرگزاری رویترز، بیانیه وکیل باقر نمازی و رادیو فردا/ ک.ت / ک.ر
XS
SM
MD
LG