لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۹

تصویب قطعنامه‌ در کمیته روابط خارجی سنا برای آزادی زندانیان آمریکایی در ایران


از راست: ژیو وانگ، سیامک نمازی و باقر نمازی به همراه نزار زکا.
از راست: ژیو وانگ، سیامک نمازی و باقر نمازی به همراه نزار زکا.

کمیته روابط خارجی سنای آمریکا، جمعه ۱۴ مهرماه قطعنامه‌ای را تصویب کرد که در آن از دولت ایران خواسته می‌شود شهروندان آمریکایی و اتباع دارای اقامت دائم را که در این کشور زندانی هستند، آزاد کند.

این قطعنامه که از حمایت نمایندگان هر دو حزب جمهوری‌خواه و دمکرات برخوردار است، از دولت دونالد ترامپ نیز می‌خواهد که تلاش برای آزادی این افراد را که «ناعادلانه» به زندان محکوم شده‌اند، در الویت امور قرار دهد. قطعنامه کمیته سنا در حالی به تصویب رسیده‌است که تنش‌های بین دو کشور بسیار بالا گرفته است. تیم مشاورین امنیت ملی آقای ترامپ، می‌گویند که ایران به روح قرارداد هسته‌ای - که در سال ۱۳۹۴ بین دو کشور امضا شد- پایبند نبوده است.

انتظار می‌رود این قطعنامه در چند هفته آینده در صحن سنا به رای گذاشته شود.

قطعنامه تازه کمیته سنا، از دولت آمریکا می‌خواهد که مسئله آزادی زندانیان آمریکایی در ایران را به عنوان یکی از محورهای اصلی در هرگونه مذاکره‌ای با ایران در نظر گیرد.

تد کروز، سناتور جمهوری خواه، در حاشیه قطعنامه امروز گفت: «رژیم ایران برای کسب امتیازهای اقتصادی یا سیاسی به طرز ناعادلانه‌ای دست به زندانی کردن و بازجویی آمریکایی‌ها، و شهروندان دوتابعیتی زده است. آزادسازی این زندانی‌ها- چه شهروندان آمریکایی و چه اتباع دارای اقامت دائم آمریکا- باید اولویت اول ما باشد.»

باب مندز، سناتور دمکرات ایالت نیوجرسی، هم گفت که اگر ایران می‌خواهد از سوی جامعه جهانی پذیرفته شود، باید دست از گروگان‌گیری بردارد. یکی از نقدهای اصلی به قرارداد برجام، پرداخت پول نقد توسط دولت اوباما به ایران بود. آنها عقیده‌ دارند که این پرداخت، ایران را به «گروگان‌ گیری» بیشتر تشویق کرده است.

باقر نمازی، سیامک نمازی، کارن وفاداری، ژیو وانگ شهروندان آمریکایی بازداشت شده در ایران هستند. نزار زکا و آفرین نیاسری هم که اجازه اقامت دائم در آمریکا را دارند در ایران دربازداشت شده به سر می‌برند.

وکلای باقر نمازی و نزار زکا به تازگی اعلام کرده اند که وضعیت سلامت موکلین شان مساعد نیست. در کنار شهروندان آمریکایی، شهروندانی از کشورهای بریتانیا، فرانسه، آلمان و کانادا هم در ایران زندانی اند.

عبدالرسول دری اصفهانی، از اعضای تیم مذاکرات هسته ای ایرانی در نشست‌های سال ۱۳۹۴، که تابعیت دوگانه ایرانی-کانادایی دارد، و بیش از یک سال است که به جرم «جاسوسی برای غرب» در بازداشت به سر می‌برد، روز چهارشنبه به پنج سال زندان در ایران محکوم شده است.

قطعنامه سنا خواستار بازگرداندن رابرت لوینس به آمریکا هم شده است. این شهروند آمریکایی از سال ۲۰۰۷ در ایران ناپدید شده است. دولت ایران می‌گوید که از سرنوشت وی خبر ندارد. جان کری، وزیر سابق امور خارجه آمریکا گفته بود که دولت ایران قول داده است در پیدا کردن رابرت لوینس همکاری کند.

XS
SM
MD
LG