لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۰

دادستان تهران: تجدید نظر در احکام نمازی‌ها، وانگ و زکا رد شده‌است


از راست: وانگ، سیامک و باقر نمازی، زکا
از راست: وانگ، سیامک و باقر نمازی، زکا

عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران، ۱۲ شهریور ماه اعلام کرده‌است که احکام ۱۰ سال زندان برای ژیائو وانگ، شهروند آمریکایی، سیامک و باقر نمازی، شهروندان ایرانی‌آمریکایی و نزار زکا، شهروند لبنانی مقیم آمریکا، تائید و با تجدیدنظر در آن‌ها مخالفت شده‌است.

آقای جعفری دولت آبادی، در جریان نشست شورای معاونان دادستانی تهران، یک بار دیگر بر اتهام‌های واردشده به این چهار نفر تاکید کرده و گفته نزار زکا «به اتهام همکاری با دولت آمریکا»، سیامک و باقر نمازی «به اتهام همکاری با دولت‌های خارجی متخاصم» و ژیائو وانگ به اتهام «جمع‌آوری اطلاعات طبقه‌بندی‌شده و همکاری با دولت‌های خارجی» به ۱۰ سال زندان محکوم شده‌اند.

به گفته دادستان تهران احکام صادره در دادگاه تجدیدنظر تائید شده‌است.

این مقام ارشد قوه قضائیه اظهار داشته که «این پرونده‌ها و امثال آن، مصادیق ارتباط با شبکه‌های نفوذ در خارج از کشور و یا مدافعان نفوذ آمریکا در داخل کشور است». او توضیح بیشتری در مورد «شبکه‌های نفوذ خارجی» و «مدافعان نفوذ داخلی» نداده‌است.

گفته‌های دادستانی تهران تائیدی‌ست بر گزارش‌هایی که تا کنون به نقل از منابع دیگر در مورد رد درخواست تجدید نظر در حکم این شهروندان منتشر شده بود.

دانشگاه پرینستون در آمریکا، که آقای وانگ دانشجوی آن است، در ۲۶ مرداد ماه در بیانیه‌ای گفته بود درخواست تجدیدنظر رد شده‌است. دو هفته بعد وکیل آمریکاییِ سیامک و باقر نمازی نیز خبر داد که درخواست تجدیدنظر از سوی دادگاهی در ایران رد شده است.

با وجود اتهام‌هایی که دستگاه قضائی ایران به نمازی‌ها، زکا و وانگ زده، وکلا و اعضای خانواده این افراد، و نیز دولت ایالات متحده این اتهام‌ها را رد کرده‌اند.

جیسون پوبلِت، وکیل نزار زکا، به رادیو فردا گفته است «او تاکید می کند که بی‌گناه است و هیچ‌یک از کارهایی را که ایرانی‌ها می‌گویند، انجام نداده است». به گفته آقای پوبلت، زکا «حاضر نیست زیر فشار برای اعترافات، آبروی خود را از دست بدهد و گفته یا آزادی یا مرگ».

همسر ژیائو وانگ، می‌گوید اتهام‌های واردشده به او «بی‌اساس» و حکم صادره نیز «ناعادلانه» است. دانشگاه پرینستون نیز اتهام‌های وارد شده به دانشجوی خود را قویا رد و از زندانی کردن ناعادلانه او ابراز تاسف کرده‌است.

وکیل آقایان نمازی نیز اتهام‌های وارد شده به آن‌ها را رد کرده‌است.

ضمن آن‌که مجلس نمایندگان ایالات متحده در تیر ماه گذشته در قطعنامه‌ای گفته بود سپاه پاسداران ایران، سیامک نمازی، باقر نمازی، کارن وفاداری و شهروند چهارمی که هویتش به‌طور عمومی علنی نشده، و همچنین آفرین نیاسری و نزار ذکا را «گروگان گرفته‌است». دولت آمریکا نیز اتهام مشابهی را به دولت ایران زده‌است.

ایران در مواردی به این اتهام‌ها واکنش‌هایی نشان داده‌است.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه، در تیر ماه گفته بود «ایرانیان را در آمریکا با طرح اتهامات ساختگی دستگیر می‌کنند... منظور من این نیست که اقدام ایران به تلافی اقدام طرف مقابل انجام می‌گیرد، بلکه می‌خواهم بگویم در برخورد با این مسئله بشردوستانه، باید با نگاه انسانی عمل کنیم، نه با نگاه سیاسی».

رئیس قوه قضاییه ایران نیز در مرداد ماه از ایالات متحده خواسته بود تا ایرانیان زندانی در آمریکا و همچنین میلیاردها دلار از دارایی‌های ایران را آزاد کند. این اظهارات چند روز پس از درخواست واشینگتن برای آزادی این زندانی‌ها بیان شده بود.

باقر نمازی، ۸۱ ساله، از مقام‌های پیشین یونیسف، صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد، در اسفندماه ۱۳۹۴ در ایران بازداشت شد. سیامک نمازی فرزند او، ۴۶ ساله و مدیر پیشین بخش برنامه‌ریزی‌های استراتژیک کمپانی نفتی کرسنت است که در مهرماه سال ۱۳۹۴، در جریان سفرش به ایران بازداشت شد.

ژیائو وانگ نزدیک به یک سال پیش بازداشت شده بود ولی خبر بازداشت او اواخر تیرماه گذشته فاش شد. او دانشجوی مقطع دکترای دانشگاه پرینستون است. به گفته این دانشگاه مشغول انجام تحقیقاتی در ارتباط با دودمان قاجار بود و در پیوند با این تحقیقات به ایران سفر کرده بود.

نزار زکا نیز در شهریور ماه ۱۳۹۴، به دعوت ایران، برای شرکت در یک همایش به تهران سفر کرد و در این همایش نیز شرکت کرد. اما اندکی بعد ناپدید شد و سپس اعلام شد که در بازداشت به سر می‌برد.

XS
SM
MD
LG