لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۹

نزار زکا به اعتصاب غذای خود در زندان «پایان داد»


سخنرانی نزار زکا در اجلاس جهانی سران درباره جامعه اطلاعاتی در سال ۲۰۱۵.
سخنرانی نزار زکا در اجلاس جهانی سران درباره جامعه اطلاعاتی در سال ۲۰۱۵.

وکیل شهروند لبنانی دارای کارت اقامت آمریکا که در ایران زندانی است روز یکشنبه ۸ مرداد اعلام کرد که موکلش به اعتصاب غذای ۳۳ روزه خود پایان داده است.

نزار زَکا، شهروند لبنان و پنجاه ساله است. او که دارای اقامت دائم آمریکا است، از شهریور سال ۹۴ در زندان به سر می‌برد. آقای زکا به اتهام «جاسوسی و همکاری با دولت متخاصم» به تحمل ۱۰ سال زندان و پرداخت چهار میلیون و ۲۰۰ هزار دلار جریمه نقدی محکوم شده است.

جیسون پوبلِت، وکیل نزار زکا در آمریکا پیش از این، روز سی‌ام تیر، در گفت‌وگو با رادیو فردا گفته بود که نزار زکا «بسیار بیمار است. غذا نمی‌خورد و حتی مراقبت‌های پزشکی از جمله سرم را هم نمی‌پذیرد. او بسیار ضعیف شده و حالش خوب نیست.»

روز یک‌شنبه اما، ماجد دمشقیه، دیگر وکیل آقای زکا به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که موکلش به خاطر درخواست‌های فرزندانش سرانجام به اعتصاب غذای طولانی‌مدت خود پایان داده است.

نزار زکا که کارشناس فناوری اطلاعات و ارتباطات است طی سفرهای مختلف به کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا در مورد دربارهٔ قدرت اینترنت و اطلاعات سخنرانی کرده است.

آقای زکا در ۲۴ شهریور ۱۳۹۴ (۱۵ سپتامبر ۲۰۱۵) برای شرکت در یک همایش کارآفرینی به دعوت دولت ایران به تهران سفر کرد که این پنجمین سفر او به تهران بود.

زکا دعوتنامه‌ای برای شرکت در «دومین نمایشگاه و همایش بین‌المللی نقش‌آفرینی زنان در توسعه پایدار» با موضوع «کارآفرینی و اشتغال‌زایی» دریافت کرده بود.

نزار زکا ۲۴ شهریور به ایران رفت و در تمام برنامه‌ها و میزگردهای همایش شرکت کرد. او همچنین از سخنرانان اصلی این همایش بود، تا این‌که در همان روزها دیگر خبری از او نرسید و ناپدید شد.

دو هفته پس از ناپدید شدن او، رادیو و تلوزیون دولتی ایران گزارش داد که وی به اتهام «ارتباطات نزدیک» با سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا بازداشت شده است و در ایران در حبس به‌سر می‌برد.

در این ارتباط، حبیب‌الله سیاری، جانشین اطلاعات سپاه پاسداران، روز چهارم اسفند سال گذشته، بی‌گناهی نزار زکا را رد کرد و گفت که وی پس از دستگیری «اعتراف» کرده که مأموریت ویژه او «پیگیری انحراف هدفمند در حوزه زنان و خانواده» در کشور بوده است؛ اتهامی که نزار زکا آن را رد می‌کند.

اما جیسون پوبلِت، وکیل نزار زکا، در گفت‌وگو با رادیو فردا در مورد موکلش گفته بود که «او تاکید می کند که بی‌گناه است و هیچ‌یک از کارهایی را که ایرانی‌ها می‌گویند، انجام نداده است. او می‌گوید آبرویی دارد که حاضر نیست زیر فشار برای اعترافات، آن را از دست بدهد. او گفته یا آزادی یا مرگ، و گفته تنها گزینه‌اش همین است.»

به گفته وکیل آقای زکا، دولت‌های مختلفی پیگیر آزادی او از زندان هستند. مجلس نمایندگان آمریکا نیز این هفته قطعنامه‌ای صادر کرد و در آن خواستار آزادی نزار زکا شد. پسر نزار زکا نیز با ارسال نامه به حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، خواستار آزادی پدرش شده است.

اد رویس، رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، روز چهارشنبه چهارم مردادماه با اشاره به محبوسانی نظیر نزار زکا گفت که ایران با زندانی کردن شهروندان آمریکایی با اتهام‌های بی‌پایه از آنها به عنوان اهرم فشار برای گرفتن باج یا تسهیل تحریم‌ها استفاده می‌کند، اما این اقدام ایران نقض «کنوانسیون بین‌المللی علیه گروگانگیری» است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، نیز به ایران هشدار داده است در صورتی که شهروندان آمریکایی زندانی در این کشور را آزاد نکند، با پیامدهای جدی و تازه‌ای مواجه خواهد شد.

XS
SM
MD
LG