لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۴۰

فیفا: طرح برگزاری جام جهانی ۲۰۲۲ قطر با ۴۸ تیم منتفی است


جیانی اینفانتینو، یشنهاد برگزاری جام جهانی ۲۰۲۲ قطر با حضور ۴۸ تیم را مطرح کرده بود.
جیانی اینفانتینو، یشنهاد برگزاری جام جهانی ۲۰۲۲ قطر با حضور ۴۸ تیم را مطرح کرده بود.

فدراسیون بین‌المللی فوتبال، فیفا، روز چهارشنبه اول خرداد ماه اعلام کرد که طرح برگزاری جام جهانی ۲۰۲۲ در قطر با حضور ۴۸ تیم منتفی است.

در بیانیه فدراسیون بین‌المللی فوتبال آمده است که جیانی اینفانتینو، رئیس فیفا پیشتر پیشنهاد برگزاری جام جهانی ۲۰۲۲ قطر با حضور ۴۸ تیم و در چند کشور منطقه را مطرح کرده بود.

طبق این بیانیه در آخرین نشست مشترک فیفا و قطرموضوع افزایش تیم ها و همچنین برگزاری مسابقات در چند کشور دیگر منطقه مورد بررسی قرار گرفت.

فدراسیون بین‌المللی فوتبال اضافه کرده است: پس از بررسی هاو مشورت های جامع با تمام دست اندرکاران این موضوع، تصمیم گرفته شد به دلیل وضعیت موجود این طرح اکنون اجرا نشود.

فیفا تصریح کرده است: مسابقات جام جهانی قطر در سال ۲۰۱۲ همانگونه که قبلا طراحی شده بود، برگزار خواهد شد و طرحی به نشست پنجم ژوئن ارائه نخواهد شد.

نیویورک تایمز نیز در این زمینه نوشته است، در صورتی که طرح پیشنهادی جیانی اینفانتینو برای افزایش تیم های حاضر در جام جهانی در نشست سالانه ماه آینده این فدراسیون در پاریس مطرح می‌شد ، احتمال تصویب آن زیاد بود . اما با توجه به بحران سیاسی بین قطر و عربستان و سه کشور عرب دیگر ، این طرح در مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ قطر اجرا نخواهد شد.

با این حال فیفا تاکید کرده است، برگزاری جام جهانی با حضور ۴۸ تیم در مسابقات سال ۲۰۲۶ در کشورهای آمریکا، مکزیک و کانادا اجرا خواهد شد.

نیویورک تایمز می‌گوید، تصمیم تازه فیفا می‌تواند باعث آرامش خاطر قطر شود چرا که برگزاری جام جهانی در قطر می‌تواند نوعی افتخار ملی برای این کشور کوچک محسوب شود که با همسایگان عرب خود دچار اختلاف است.

با تشدید اختلافات امارات متحده عربی، عربستان سعودی، بحرین و مصر با قطر این کشورها روابط خود با دوحه را در سال ۱۳۹۶قطع کرده‌اند.

عربستان ، امارات و بحرین سه همسایه قطر از همان زمان عملا قطر را در محاصره‌ اقتصادی قرار دادند. این چهار کشور قطر را متهم کرده‌اند که از گروه‌های شبه‌نظامی حمایت می‌کند و بیش از حد به جمهوری اسلامی نزدیک شده است.

دوحه اتهام حمایت از تروریسم را رد کرده و کشورهایی مانند عربستان و امارات را متهم کرده قصد دخالت در امور این کشور را دارند.

با این حال، وزیر ورزش امارات متحده عربی پیشتر گفته بود در صورت افزایش تیم‌ها به ۴۸ تیم، کشور او همراه کویت و عمان می‌توانند محل برگزاری بازی‌ها باشند. اما او تاکید کرده بود، چنین چیزی تنها در صورتی ممکن است که اختلافات امارات و دیگر کشورها، و قطر، حل‌وفصل شوند.

کمیته اجرایی فدراسیون جهانی فوتبال در سال ۱۳۸۹، روسیه و قطر را به عنوان برگزارکننده مسابقات در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۲۲ انتخاب کرده بود.

با استفاده از رویترز و نیویورک تایمز؛ خ

XS
SM
MD
LG