لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۶

طرح احتمال عمدی بودن آتش‌سوزی جدید در مرز ایران و افغانستان


عکس منتشرشده از آتش‌سوزی در گمرک «ابو نصر فراهی» افغانستان در شبکه‌های اجتماعی
عکس منتشرشده از آتش‌سوزی در گمرک «ابو نصر فراهی» افغانستان در شبکه‌های اجتماعی

مقام‌های محلی ایالت فراه در نزدیکی مرز ایران و افغانستان روز شنبه، ۱۶ اسفندماه، از آتش‌ گرفتن چهار مخزن سوخت خبر دادند.

تاج‌ محمد جاهی، والی این ایالت به روزنامه هشت ‌صبح افغانستان گفته است که در این چهار مخزن که در گمرگ «ابونصراهی» قرار دارند، «مواد نفتی و گاز» ذخیره می‌شد.

مقام‌های محلی می‌گویند شدت آتش‌سوزی زیاد است و با کمک شش ماشین آتش‌نشانی که از سوی ایران اعزام شده، عملیات مهار آتش‌سوزی را انجام داده‌اند.

روح‌الله لطیفی، سخنگوی کمرگ ایران نیز با تایید این آتش‌سوزی گفته است هر یک از این مخازن ۱۲۰ هزار لیتر گنجایش سوخت دارند.

این دومین آتش‌سوزی بزرگ در مرز دو کشور ایران و افغانستان است که در کمتر از یک ماه گذشته رخ می‌دهد.

به گفته سخنگوی گمرک ایران، آتش‌سوزی ساعت ۱۱ صبح شروع شده و «در همان دقایق اولیه کامیون‌های محوطه گمرکی ماهیرود ایران به سرعت تخلیه و به سمت مناطق دورتر هدایت شده و همزمان‌ با باز شدن در‌های مرزی، کامیون‌های مستقر در افغانستان نیز به سمت مرز ایران هدایت شدند».

خبرگزاری ایرنا به نقل از غلام سخی غفوری، فرمانده پلیس استان فراه افغانستان، اعلام کرده است که «این حادثه زمانی رخ داده که یک راننده‌ در خودروی خود بنزین می‌ریخته و به تدریج آتش به یک تانکر نفت که در نزدیکی محل حادثه بوده، سرایت کرده است».

در همین حال حمیدرضا صالحی، رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی با طرح احتمال عمدی بودن این حادثه به خبرگزاری ایلنا گفت: «به نظر می‌رسد این اتفاقات به این دلیل است که روند صادراتی رسمی را مختل کنند تا صادرات غیر رسمی جان بگیرد.»

به گفته آقای صالحی، این مخازن محل نگهداری سوخت‌هایی بوده که به صورت قانونی صادر شده بودند و تمامی محموله‌ها و تانکرها متعلق به بخش خصوصی بوده است.

در پی وقوع آتش‌سوزی مشابهی که ۲۵ بهمن‌ماه در گمرک اسلام‌قلعه واقع در مرز ایران و افغانستان رخ داد، حداقل ۶۰ نفر مجروح شدند و مقامات ایرانی اعلام کردند که ۴۰ دستگاه کامیون ترانزیت ایرانی طعمه حریق شدند.

اتاق تجارت افغانستان خسارت ناشی از آن آتش‌سوزی را « صدها میلیون دلار» برآورد کرد و گفت در این حادثه هزار خودروی متعلق به شهروندان و تاجران افغانستان در آتش سوخت.

منبع: ایرنا، ایلنا، روزنامه هشت ‌صبح/ ر. ح./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG