لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۹

غول اینترنتی خصوصی در ایران متولد می‌شود؟


شرکت «های‌وب» در ایران، شرکت «پارس آنلاین» را خرید تا پس از ادغام، به گفته وزیر ارتباطات و فن آوری اطلاعات با شرکت مخابرات رقابت کنند.
شرکت «های‌وب» در ایران، شرکت «پارس آنلاین» را خرید تا پس از ادغام، به گفته وزیر ارتباطات و فن آوری اطلاعات با شرکت مخابرات رقابت کنند.

شرکت «های‌وب» در ایران، شرکت «پارس آنلاین» را خرید تا پس از ادغام، به گفته وزیر ارتباطات و فن آوری اطلاعات با شرکت مخابرات رقابت کنند.

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فن آوری اطلاعات ایران، در جریان سخنان خود در نمایشگاه مطبوعات اعلام کرد که با هدف رقابت با مخابرات، دو شرکت پارس آنلاین و های‌وب در هم ادغام می‌شوند.

پیش از سخنان آذری جهرمی، مدیرعامل های‌وب با انتشار تصاویری در حساب کاربری اینستاگرام خود از تصاحب پارس آنلاین توسط های‌وب خبر داده بود.

پیش از سخنان وزیر ارتباطات و فن آوری اطلاعات، بسیاری این سیاست را در رابطه با رقابت‌پذیری بیشتر شرکت‌های خصوصی با مخابرات عنوان کرده بودند‌‌. پیش‌بینی که وزیر ارتباطات ایران آن را تأیید کرد.

به گزارش سایت زومیت، فریدون قاسم‌زاده مدیرعامل افرانت، نیز در واکنش به ادغام غول‌های اینترنتی در ایران در یادداشتی این موضوع را بررسی کرده است. به گفته‌ او، «در صورت نظارت دقیق دولت بر این روند که باید در جهت جلوگیری از اقتدارگرایی یک شرکت خاص باشد، می‌توان در انتظار آغاز رشد و همچنین تحول جدید در صنعت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات ایران باشیم».

او تولد چند شرکت بزرگ را «عاملی برای ایجاد چند قطبی» خوانده که می‌تواند «از بین‌برنده انحصار» و همچنین عامل «رقابت به نفع مشتریان» باشد.

فریدون قاسم‌زاده همچنین این ادغام را «روشی برای رقابت بهتر با رقبای خارجی» خوانده است که در صورت ورود به کشور «می‌توانند تحولات بزرگی را در صنعت اینترنت ایران ایجاد کنند».

این برای نخستین بار است که دو برند ارتباطی فعال در حوزه ارتباطات ثابت کشور با یکدیگر ادغام می‌شوند.

در این باره خبرگزاری تسنیم گزارش داده که نخستین دریافت‌کنندگان پروانه‌های ۲۰ میلیارد تومانی ارتباطات ثابت کشور که با عنوان اختصاری «FCP» شناخته می‌شود در یکدیگر ادغام می‌شوند.

در این گزارش به نقل از ایمان امیری، مدیرعامل شرکت داده‌‌گستر عصر نوین یا همان های‌وب آمده است «با دوستانم عبدی، رضا فاتح و پدر وی سعید فاتح (سهامداران گروه شرکت‌های پارس‌آنلاین) توافق‌نامه خرید سهام این گروه را برای مجموعه های‌وب امضا کردیم تا طی ماه‌های آتی تا پایان سال فرآیند ادغام را انجام دهیم».

مدیرعامل های‌وب درباره وضعیت مدیران پارس آنلاین بعد از فروش شرکت‌شان به های‌وب گفته است: «این دوستان این افتخار را به ما دادند که به‌عنوان سهامدار و عضو هیئت مدیره در های‌وب حضور داشته باشند؛ در نتیجه این دو شرکت برای حضوری پرقدرت تر در بازار ارتباطات در قالب شرکت های‌وب با یکدیگر ترکیب می‌شوند.»

پس از اعلام ادغام های‌وب و پارس آنلاین مدیران این دو شرکت در بیانیه‌ای اعلام کردند «دو شرکت های‌وب و پارس آنلاین با تجمیع فعالیت‌ها، شبکه و دارایی‌های خویش در قالب شرکت های‌وب، به ارتقای بهره‌وری و توسعه روزافزون دسترسی به خدمات ارتباطی در ایران شتاب خواهند داد. امید است تا در پی حضور موفق شرکت های‌وب در بازار بورس و اوراق بهادار تهران، این تصمیم که برای نخستین بار در صنعت ICT ایران گرفته شده است، زمینه رشد و رقابت پذیری این صنعت در ابعاد ملی و بین‌المللی را فراهم آورد».

به این ترتیب تا پایان امسال باید منتظر تولد این شرکت بزرگ خصوصی یا به اعتقاد برخی رسانه‌های داخل ایران غول اینترنتی، برای رقابت با شرکت مخابرات ایران بود. البته اگر مثل بسیاری از برنامه‌ریزی‌ها بنا به دلایل قانونی و مالی بارها به تأخیر نیفتد.

XS
SM
MD
LG