لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۱

سیسمونی‌گیت؛ قالیباف افشاگران «خرید ملک» در استانبول را به جعل سند متهم کرد


محمدباقر قالیباف،‌ رئیس مجلس شورای اسلامی
محمدباقر قالیباف،‌ رئیس مجلس شورای اسلامی

رئیس مجلس شورای اسلامی صبح شنبه، دهم اردیبهشت‌ماه، در نشستی غیرعلنی برای نخستین‌ بار شخصا به حاشیه‌های سفر اعضای خانواده‌اش به ترکیه واکنش نشان داد. او افشاگران خبر خرید ملک توسط داماد خود در استانبول را به «جعل سند» متهم کرد.

در نخستین واکنش رسمی به جنجال معروف به «سیسمونی‌گیت»، محمدباقر قالیباف در جمع شماری از نمایندگان ادعا کرد که با سفر دختر و داماد خود به ترکیه از همان ابتدا «مخالف» بوده است.

او همچنین دلیل حضور زهرا مشیر، همسرش، در این سفر را «مراقبت از دختر باردار» خود عنوان کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی مدعی شد که افشاگران خبر خرید سیسمونی برای ایجاد موج تخریب گسترده‌تر علیه او و خانواده‌اش، «گفتند دلیل سفر خرید ملک بوده و حتی برای آن جعل سند کردند».

پیش از این اظهار نظر مستقیم، نزدیکان آقای قالیباف مدعی شده بودند انتشار گزارش‌های تایید نشده در ارتباط با سفر جنجالی خانواده او که در رسانه‌ها و شبکه‌های فارسی‌زبان به «سیسمونی‌گیت» معروف شده از اقدامات پشت پرده یک «محفل امنیتی» است.

در روزهای اخیر به دنبال انتشار تصاویر همسر، دختر و داماد آقای قالیباف در فرودگاه بین‌المللی تهران همراه با «بار زیاد» حاوی وسایل نوزاد، در شبکه‌های مجازی گزارش‌های تائیدنشده‌ای هم از خرید دو دستگاه آپارتمان به نام محمدرضا بحیرایی، داماد او، منتشر شد.

در همین زمینه محسن مهدیان، مدیرعامل کنونی روزنامه همشهری، وابسته به شهرداری تهران، در دفاع از قالیباف تلاش کرده بود ماجرای سفر به ترکیه و «سیسمونی‌گیت» را به «زندگی شخصی» و حریم خصوصی خانواده قالیباف تقلیل دهد.

اما بسیاری از فعالان و کاربران شبکه‌های اجتماعی بارها یادآور شده‌اند حکومتی که در کوچک‌ترین جزئیات زندگی خانوادگی و شخصی افراد از جمله نحوه پوشش و فرزندآوری دخالت می‌کند نمی‌تواند خواستار احترام به «حریم خصوصی» مقامات خود شود.

گزارش‌های غیررسمی حاکی است که قرارداد خرید «دو واحد آپارتمان ۹۰ و ۶۵ متری، هر دو یک‌خوابه با پلاک‌‌های ۱۶۲ و ۱۶۱ در طبقه ۲۲ مجتمع اِی (A) اسکای‌لند، در محله ماسلاک استانبول»، توسط محمدرضا بحیرایی و محمد بحیرایی امضا شده است.

همزمان این ادعا نیز مطرح شده که خانواده قالیباف طی چهار روز اقامت خود در شهر استانبول، مهمان حسین عبویی مهریزی، رئیس سابق هیئت‌مدیره هلدینگ تاپیکو، در مجتمع اسکای‌لند بودند و دو واحد آپارتمان یادشده نیز در همان مجتمع قرار دارد.

بنگاه املاک ترکیه‌ای تکذیب کرد

در همین حال، شرکت استانبولی «اسکای‌لند» در اطلاعیه‌ای اینستاگرامی، شایعات درباره فروش ملک به داماد قالیباف را تکذیب و اعلام کرده «هیچ داد و ستدی با امیررضا و محمد بحیرایی نداشته» است.

در این اطلاعیه که روز جمعه در بخش استوری صفحه اینستاگرام «اسکای‌لند» منتشر شد، آمده است: «بدینوسیله اعلام می‌دارد که اخبار درج شده در برخی کانال‌های شبکه‌های مجازی مبنی‌بر خرید واحد مسکونی لوکس از اسکای‌لند استانبول از سوی شهروندان ایران امیررضا بحیرایی و محمد بحیرایی به‌ هیچ‌ وجه واقعیت ندارند و امیررضا بحیرایی و محمد بحیرایی هیچ‌گونه داد و ستدی با این شرکت نداشته‌اند.»

خبرگزاری وابسته به مجلس جمهوری اسلامی هم روز هفتم اردیبهشت نوشته بود که این ادعاها «کذب» است و آقای قالیباف درصدد شکایت قضایی از افشاکنندگان این خبر از جمله غلام‌علی جعفرزاده ایمن‌آبادی،‌ نماینده مجلس دهم، است.

افشای این سفر که در شبکه‌های مجازی فارسی‌زبان نیز سروصدای زیادی ایجاد کرد، موجب طرح دوباره پرونده‌های فساد اقتصادی پیشینی که نام قالیباف در آنها نیز مطرح بود، شده است.

با استفاده از گزارش‌های خبری ایلنا، مهر، اینستاگرام و رادیوفردا/ آ. ت./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG