لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۰۶

انتصاب پنج استاندار جدید در نشست هیئت وزیران؛ مقیمی استاندار تهران شد


سه تن از این استانداران تازه معرفی شده، در دولت اول حسن روحانی نیز استاندار بودند و جابه‌جا شده‌اند.
سه تن از این استانداران تازه معرفی شده، در دولت اول حسن روحانی نیز استاندار بودند و جابه‌جا شده‌اند.

هیئت وزیران ایران در جلسه روز یکشنبه دوم مهر، استانداران جدید پنج استان تهران، کرمانشاه، ایلام، گیلان و آذربایجان شرقی را انتخاب کرد. سه نفر از این استانداران، در دولت اول حسن روحانی نیز استاندار بودند و جابه جا شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، در جلسه روز یکشنبه دولت، محمدحسین مقیمی، هوشنگ بازوند، قاسم سلیمانی، مصطفی سالاری و مجید خدابخش به عنوان استانداران استان‌های تهران، کرمانشاه، ایلام، گیلان و آذربایجان شرقی منصوب شدند.

مجید خدابخش که به برای نخستین بار به عنوان استاندار آذربایجان شرقی انتخاب شده، در دولت‌های اکبر هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی مدتی معاون عمرانی این استان بود.

محمدحسین مقیمی نیز که به عنوان استاندار تهران انتخاب شده از سال ۹۲ به مدت سه سال معاون سیاسی وزیر کشور بود.

هوشنگ بازوند، قاسم سلیمانی و مصطفی سالاری که به عنوان استانداران استان‌های کرمانشاه، ایلام و گیلان انتخاب شده‌اند در دولت اول آقای روحانی استانداران استان‌های لرستان، چهار محال و بختیاری و بوشهر بودند.

هیئت دولت ایران در جلسه روز چهارشنبه ۲۲ شهریور، نیز فریدون همتی، عبدالمحمد زاهدی، موسی خادمی، محمدمهدی مروج‌الشریعه، اسماعیل تبادار، محمد احمدی و محمدعلی نجفی به عنوان استانداران استان‌های هرمزگان، قزوین، لرستان، خراسان جنوبی، فارس، کهگیلویه و بویراحمد و البرز انتخاب کرده بود.

محمدمهدی مروج‌الشریعه، اسماعیل تبادار و محمد احمدی برای نخستین بار به سمت استانداری انتخاب شده‌اند.

محمدعلی نجفی، فریدون همتی، عبدالمحمد زاهدی و موسی خادمی در دولت اول آقای روحانی استانداران استان‌های گیلان، قزوین، کردستان و کهگیلویه و بویر احمد بودند.

اسماعیل جبارزاده، استاندار آذربایجان شرقی در دولت اول آقای روحانی، نیز به عنوان معاون سیاسی وزیر کشور انتخاب شده است.

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، در جلسه روز یکشنبه هیئت دولت با اشاره به «ترکیب قومیتی» تعدادی از این استان‌ها و وجود مذاهب مختلف در آنها، بر «رعایت حقوق اقوام و مذاهب» تأکید کرد.

او همچنین خطاب به استانداران خواستار استفاده از جوانان و زنان در مسئولیت‌های مدیریتی در استان‌ها شد.

آقای روحانی اضافه کرد: «در این توصیه به دنبال تظاهر نیستیم و وجود جوانان و زنان تحصیل‌کرده و شایسته و هزینه‌هایی که برای تحصیل آنان شده است و رعایت عدالت اقتضا می‌کند که از آنها به نحو شایسته استفاده کنیم».

پیش از این پیشنهادهایی برای انتصاب استانداران زن و یا انتصاب استاندار سنی در استان‌های با اکثریت جمعیت اهل سنت مطرح شده بود اما دولت آقای روحانی به این پیشنهادها توجهی نکرد.

در دولت اول و دوم آقای روحانی همچنین هیچ وزیر زنی معرفی نشد.

در همین حال محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور، درباره دلایل منصوب نشدن استاندار زن گفته است که مردان مراحل مدیریتی مانند فرماندار و معاون استاندار را طی کرده‌اند و زنان نیز باید این مراحل را طی کنند.

در دولت اول آقای روحانی برای نخستین بار در استان‌های مختلف، تعدادی از زنان به عنوان معاون استاندار، فرماندار و بخشدار منصوب شدند.

در این دولت همچنین همچنین چهار زن به عنوان معاون وزیر منصوب شدند. از جمله مرضیه شاهدایی، نخستین زنی بود که پس از انقلاب ۵۷ به عنوان مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی و معاون وزیر نفت منصوب شد.

XS
SM
MD
LG