لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۳

پایگاه آمریکا در سوریه از عراق هدف حمله راکتی قرار گرفت


تصویری آرشیوی از حضور ارتش آمریکا در شمال سوریه
تصویری آرشیوی از حضور ارتش آمریکا در شمال سوریه

خبرگزاری رویترز به نقل از دو منبع امنیتی عراق گزارش داد که شامگاه یکشنبه دست‌کم پنج فروند راکت از شهرک زمار به طرف یکی از پایگاه‌های نظامی ایالات متحده در شمال سوریه شلیک شد.

این نخستین حمله به نیروهای آمریکایی در منطقه از اواسط بهمن ماه به این سو است، زمانی که گروه شبه‌نظامی عراقی کتائب حزب‌الله اعلام کرد تمام عملیات‌های نظامی خود علیه نیروهای ایالات متحده را متوقف کرده است.

حمله یادشده همچنین یک روز پس از بازگشت محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق، از سفر به واشینگتن و دیدار او با جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، انجام شده است.

ساعاتی پس از این رخداد دست‌کم دو رسانه عربی از جمله العربیه به نقل از گروه شبه نظامی کتائب حزب‌الله که همسو با ایران محسوب می‌شود اعلام کردند که این گروه بیانیه‌ای در این زمینه منتشر نکرده است.

اشاره این رسانه‌ها به بیانیه‌ای منسوب به کتائب است حاکی از این که این گروه در واکنش به عدم پیشرفت در مذاکرات میان آقای سودانی با مقامات ایالات متحده بر سر خروج نیروهای آمریکایی از عراق تصمیم گرفته است که حملات خود را به نیروهای ائتلاف بین‌المللی از سربگیرد.

اما یک مقام آمریکایی این حمله راکتی را ناموفق خواند و گفت که هیچ یک از نیروهای آمریکایی مجروح نشدند.

دو منبع امنیتی و یکی از مقامات ارشد نظامی عراق در توصیف این حمله راکتی به خبرگزاری رویترز گفتند، خمپاره‌انداز در پشت وانت کوچکی بود که در شهرک زمار، واقع در مرز عراق سوریه پارک شده بود.

این مقام نظامی عراق به شرط عدم انتشار نام خود اظهار داشت که وانت مورد اشاره به دلیل انفجار راکت‌های عمل‌نکرده آتش گرفت در حالی که آن لحظه هواپیماهای جنگی نیز بر فراز زمار بودند.

وی افزود: «تا انجام تحقیقات نمی‌توانیم تایید کنید که هواپیماهای جنگی ایالات متحده این وانت را بمباران کردند یا نه.»

همچنین یک مقام امنیتی که در شهرک زمار است، گفت که نیروهای امنیتی عراق در منطقه مستقر شدند و به تعقیب مهاجمان پرداختند، اما آنها با یک خودروی دیگر متواری شده بودند.

«واحد اطلاع‌رسانی امنیتی عراق» نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروهای عراقی عملیات بازرسی و جست‌وجوی گسترده‌ای را برای هدف قرار دادن مهاجمان در نزدیکی مرز سوریه انجام دادند. این نهاد سپس تاکید کرد که مهاجمان به دست عدالت سپرده خواهند شد.

یک افسر ارتش عراق گفت که وانت یادشده در اختیار نیروهای عراقی است و تحقیقات نشان می‌دهد که هدف حمله هوایی قرار گرفته است.

وی افزود: «ما با نیروهای ائتلاف بین‌المللی در عراق در ارتباطیم و اطلاعاتی را که داریم در اختیارشان قرار می‌دهیم.»

کتائب حزب الله قدرتمندترین گروه در جریان موسوم به «مقاومت اسلامی» در عراق به حساب می‌آید که ائتلافی از گروه‌های مسلح شیعه تندرو است. این جریان از آغاز جنگ غزه تاکنون مسئولیت بیش از ۱۵۰ حمله به نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه را بر عهده گرفته است.

حمله شامگاه یکشنبه به پایگاه نظامی آمریکا در سوریه یک روز پس از وقوع انفجاری مهیب در یکی از پایگاه‌های حشد الشعبی در جنوب بغداد که یک کشته و ۸ زخمی بر جای گذاشت انجام شده است. ایالات متحده اما تاکید کرده که در حمله روز شنبه دخالتی نداشته است.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ س.ن
XS
SM
MD
LG