لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۴۶

کارلی فیورینا درخشید اما دونالد ترامپ صدرنشین ماند


دومین مناظره جمهوریخواهان توسط شبکه خصوصی CNN برگزار شد.
دومین مناظره جمهوریخواهان توسط شبکه خصوصی CNN برگزار شد.

همه می‌گویند او باخته! اما نظرسنجی‌ها می‌گویند او هنوز صدرنشین است ... دونالد ترامپ، میلیونر خبرساز که تلاش می‌کند به نمایندگی از حزب جمهوریخواه، نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بشود، در دومین مناظره درون حزبی جمهوریخواهان، کماکان در مرکز اخبار جا گرفت؛ با این تفاوت که این بار او رقیبی دور از انتظار یافته که ستاره بختش به سرعت در حال صعود است: کارلی فیورینا؛ تنها زنی که در حزب جمهوریخواه برای نامزدی احتمالی می‌جنگد و از ته جدول نظرسنجی‌ها، آرام آرام خودش را بالا کشانده.

خانم فیورینا یک مدیر بازرگانی است که چند سالی است وارد عرصه سیاست شده، اما هنوز موفقیت خاصی در دنیای سیاست به دست نیاورده. او در مناظره اول جمهوریخواهان در شبکه فاکس نیوز به صحنه اصلی راه پیدا نکرد و چون وضعیت محبوبیتش در نظرسنجی‌ها تعریفی نداشت، جزو ۱۰ نفر اصلی نبود.

طبق فرمول شبکه CNN، او کماکان نمی‌توانست جزو ۱۰ نفر باشد، اما درخشش خیره‌کننده فیورینا در مناظره فرعی در فاکس‌نیوز موجب شد تا برگزارکنندگان مناظره در CNN تصمیم بگیرند که برایش استثنا قائل شوند و مناظره روز چهارشنبه را ۱۱نفره برگزار کنند تا او نیز در کنار ۱۰ نامزد صدرنشین در مناظره اصلی حاضر شود.

بعد از این، آخرین چیزی که می‌توانست وضعیت فیورینا را به شکل انقلابی بهتر کند، یکی دیگر از اظهارنظرهای جنجالی دونالد ترامپ بود. او در مصاحبه با مجله رولینگ استون گفت: «به قیافه فیورینا نگاه کنید! اصلاً می‌توانید تصور کنید که این قیافه رئیس‌جمهور شود؟!»

همین جمله کافی بود که ساعات پایانی قبل از مناظره، فیورینا بشود نقل محافل و خبرها. و در مناظره هم فیورینا مانند مسلسلی که خشابش تمام نمی‌شود، یکی بعد از دیگری، پاسخهای دقیقش را شلیک کرد. او اول از همه درباره اظهارنظر ترامپ گفت: «فکر می‌کنم همه زن‌های آمریکا شنیدند که او چه گفت.» و بوم! تماشاچی‌ها منفجر شدند و تشویقش کردند.

اما جایی که او حسابی دل محافظه‌کاران را برد، آنجا بود که او درباره سقط جنین و برنامه‌های اجتماعی دموکرات‌ها برای حمایت مالی از سازمان‌های غیردولتی حامی کنترل جمعیت صحبت کرد؛ فعلاً مرکز این دعوا بر روی یک سازمان غیردولتی بزرگ متمرکز است به نام «Planned Parenthood» یا «بچه‌دارشدن برنامه‌ریزی‌شده».

در مناظره چهارشنبه شب، خانم فیورینا گفت، علت اهمیت شناخت قاسم سلیمانی در این است که سلیمانی به مسکو سفر کرده و آنجا موفق شده پوتین را قانع کند که در جنگ داخلی سوریه به نفع اسد وارد عمل شود.

خانم فیورینا حتی درباره «ژنرال سلیمانی» هم حرف زد، یا همان قاسم سلیمانی معروف. «سردار» سپاه که عملاً به معروف‌ترین نظامی تاریخ جمهوری اسلامی تبدیل شده.

در واقع قاسم سلیمانی انگار به تست اطلاعات عمومی نامزدها تبدیل شده! داستان از قرار است که دو هفته پیش، دونالد ترامپ در یک مصاحبه تلویزیونی با سؤالی درباره فرمانده نیروی قدس روبه‌رو شد و از پاسخش هویدا بود که او هیچ ایده‌ای ندارد که سلیمانی کیست.

ترامپ، مجری برنامه را به «مچ‌گیری» متهم کرد. مجری برای اینکه ثابت کند قصد «مچ‌گیری» نداشته، کارلی فیورینا را دعوت کرد و همان سئوالات را از او پرسید. و البته فیورینا «ژنرال» را خوب می‌شناخت.

در مناظره چهارشنبه شب هم، خانم فیورینا گفت، علت اهمیت شناخت قاسم سلیمانی در این است که سلیمانی به مسکو سفر کرده و آنجا موفق شده پوتین را قانع کند که در جنگ داخلی سوریه به نفع اسد وارد عمل شود. راست و دروغش پای گوینده، اما به هر حال کارلی فیورینا از سلیمانی به بهترین شکل برای به رخ کشیدن اطلاعاتش در زمینه سیاست خارجی استفاده کرد.

مناظره چهارشنبه لحظات مهم دیگر هم داشت. از رویارویی ترامپ با تک تک نامزدها گرفته تا تلاش‌های جب‌ بوش برای بازگشت دوباره به بالای جدول. اما با همه اظهارنظرهای پرشور علیه ترامپ، او هنوز در صدر نظرسنجی‌هاست. جمهوریخواهان تا اولین انتخابات مقدماتی در ایالت آیووا، چهار بار دیگر فرصت دارند که در مناظره رودرو، دونالد ترامپ را از چشم رأی‌دهندگان بیاندازند. وگرنه ناچارند با او بسوزند و بسازند تا روز انتخابات سال آینده!

XS
SM
MD
LG