لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۵:۰۳

ترامپ نیامد و کماکان بازی را برد!


دونالد ترامپ همزمان با مناظره یک سخنرانی تبلیغاتی برای سربازان سابق ارتش آمریکا انجام داد.
دونالد ترامپ همزمان با مناظره یک سخنرانی تبلیغاتی برای سربازان سابق ارتش آمریکا انجام داد.

ترامپ تا دقیقه ۹۰ همه را جان به لب کرد و آخرش هم در مناظره جمهوریخواهان شرکت نکرد. ولی باز هم تبدیل شد به سوژه اصلی رسانه‌ها و دغدغه افکار عمومی و نامش مدام در تیترها (شبیه به تیتر همین مطلب) تکرار شد!

او نیامد و کماکان مناظره‌ای را که حتی در آن حضور نداشت، به زیر سایه خودش برد.

گزارش خبری مناظره جمهوریخواهان: مناظره جمهوری‌خواهان بدون ترامپ برگزار شد

آخرین جنجال ترامپ، دعوایی کهنه است که از نخستین مناظره، میان او و مگن کلی، مجری محبوب فاکس نیوز آغاز شد.

دونالد ترامپ مدعی بود که مگن کلی با او برخورد منصفانه‌ای نداشته و به همین دلیل نباید در مناظره روز پنج شنبه، یکی از مجریان برنامه باشد. فاکس نیوز اما تمام قد پشت مجری‌اش ایستاد و حاضر نشد جلوی ترامپ کوتاه بیاید. ترامپ هم بار دیگر تمام قواعد بازی را بر هم زد و گفت در مناظره شرکت نمی‌کند.

رقبای ترامپ با تندترین ادبیات ممکن این اقدام او را زیر سئوال بردند و تا جا داشت برایش کرکری خواندند. حتی تد کروز که در حال حاضر رقیب اصلی ترامپ در ایالت آیووا محسوب می‌شود، او را به یک مناظره دو نفره دعوت کرد.

در مناظره فاکس نیوز هم غیبت ترامپ با شوخی‌های تند تد کروز و جب بوش همراه شد. آنها می‌گفتند که همه چیز بدون ترامپ بهتر پیش می‌رود. و وضعیت پیش آمده را شبیه به فرصتی نشان می‌دادند برای صحبت کردن درباره سیاست‌های واقعی و کلیدی، نه حواشی به ظاهر بی‌اهمیت.

اما در واقعیت، مساله «ترامپ» به محوری‌ترین موضوع آخرین مناظره جمهوریخواهان قبل از نخستین رای‌گیری درون حزبی تبدیل شد.

روز دوشنبه (اول فوریه، ۱۲ بهمن)، در ایالت آیووا نخستین گردهمایی حزبی (Caucus) برگزار خواهد شد و با رای مردم، نامزد مورد نظر این ایالت مشخص می‌شود. این نخستین رای‌گیری از آغاز کمپین تبلیغاتی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکاست و به همین دلیل، اهمیت ویژه‌ای برای داوطلبان، رسانه‌ها و مردم عادی دارد.

چرا دو ایالت آیووا و نیوهمشایر در انتخابات آمریکا اینقدر اهمیت دارند؟

و در این ایالت کلیدی هنوز گروهی نزدیک به یک سوم رای‌دهندگان می‌گویند که نامزد نهایی خود را انتخاب نکرده‌اند. به همین دلیل برخی ناظران معتقدند که عملا همین آرای مردد و نامعلوم در نهایت می‌توانند سرنوشت رای‌گیری روز دوشنبه را تعیین کنند.

اما ترامپ به جای حضور در این مناظره در ایالت آیووا و جلب نظر آرای بیشتر، خودش یک سخنرانی تبلیغاتی برای سربازان سابق ارتش ترتیب داد و همزمان با مناظره، در یک سالن دیگر به روی صحنه رفت. و در میانه رقابت شبکه‌های تلویزیونی برای جلب نظر مخاطبان بیشتر، شبکه‌های CNN و MSNBC این سخنرانی را پوشش دادند!

در شبکه‌های اجتماعی هم در حالی که مناظره جمهوریخواهان در فاکس نیوز در جریان بود، بسیاری از کاربران در حال بحث درباره ترامپ بودند. بر اساس گزارش موسسه «زومف» که کار تحلیل محتوای شبکه‌های اجتماعی را انجام می‌دهد، ترامپ در نیمه نخست مناظره جمهوریخواهان، بیش از دیگر نامزدها نقل گفته‌های مردم در توئیتر بوده. همچنین بر اساس اطلاعات گوگل، نام ترامپ بیش از هر نامزد دیگری در طی مدت مناظره، در این وب سایت جستجو شده است.

ترامپ به طور کلی در بسیاری از نظرسنجی‌ها، نفر اول ایالت آیووا است. هر چند که هنوز نظرسنجی جدیدی بعد از بلوای مناظره آخر و غیبت ترامپ انجام نشده و کسی از تاثیر دقیق این تصمیم ترامپ بر نظر مردم خبر ندارد.

بر مبنای نظرسنجی‌های مختلف که تازه‌ترینشان دو روز قبل از مناظره آخر انجام شده، تد کروز بخت اصلی پیروزی در آیووا بعد از ترامپ است و مارکو روبیو نیز نفر سوم در میان نامزدهای جمهوریخواهان است.

دموکراتها و اوباما

در میان دموکراتها، هفته آخر رقابت میان هیلاری کلینتون و برنی سندرز بیشتر به مساله موضع‌گیری باراک اوباما گذشت.

در واقع قبل از اینکه دموکراتها روز دوشنبه تکلیف اولین رای‌های خود را روشن کنند می‌خواهند بدانند که رئیس جمهورشان طرف چه کسی را می‌گیرد و دوست دارد کدامشان به نامزد نهایی حزب دموکرات تبدیل شد.

بر اساس سنت فعالیت‌های حزبی در آمریکا، وقتی یکی از اعضای حزب به مقام ریاست جمهوری می‌رسد، همزمان به رهبر حزب نیز تبدیل می‌شود و در حال حاضر باراک اوباما رهبر حزب دموکرات محسوب می‌شود.

اوباما در این هفته در یکی از پادکست‌های وب سایت پولیتیکو، در حالی که در ظاهر تلاش می‌کرد نقش یک رهبر بی‌طرف را بازی کند، اما عملا نتوانست تمایلش را به هیلاری کلینتون پنهان کند.

او درباره دشواری‌های کلینتون در این کمپین صحبت کرد و اینکه چگونه شهرت و پیشتازی کلینتون، کار را برایش دشوار می‌کند اما در مقابل برنی سندرز با فراغ بال و خیالی آسوده کمپین خود را آغاز کرد و بیشتر بر روی یک موضوع متمرکز است.

مصاحبه باراک اوباما با پولیتیکو:

ضمن اینکه اوباما سابقه هیلاری کلینتون را نیز به رخ کشید و گفت که به دلیل همین سابقه و تجربه استثنایی، هیلاری کلینتون می‌تواند از همان روز اول به راحتی سکان اداره امور را به دست بگیرد.

موضوع برای طرفداران برنی سندرز جایی جدی‌تر شد که اوباما دو روز بعد از این مصاحبه، برنی سندرز را به کاخ سفید دعوت کرد.

سندرز روز چهارشنبه، بعد از ملاقات با اوباما مدعی شد که رئیس جمهور در رقابت او و کلینتون بی‌طرف است. او با این حال به سابقه اختلاف‌نظرهایش با اوباما در مجلس سنای آمریکا اشاره کرد و ادامه داد که به رغم تمام اختلاف نظرها، به طور کلی در تمام هفت سال ریاست جمهوری اوباما، از او حمایت کرده است.

در حال حاضر نامزدی هیلاری کلینتون از سوی حزب دموکرات به طور جدی از سوی برنی سندرز به خطر افتاده و او به یکی از بختهای جدی این حزب برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری تبدیل شده است.

برآیند نظرسنجی‌های هفته‌های اخیر نشان می‌دهد که کلینتون با اختلاف بسیار کمی در ایالت آیووا از سندرز جلوتر است اما در بسیاری از نظرسنجی‌ها در نیوهمپشایر، این سندرز است که با اختلاف قابل ملاحظه‌ای از کلینتون پیشی گرفته است.

نظرسنجی‌ها و نتایجشان هر چه باشند، تا زمانی که تکلیف ماجرا در نخستین ایالت از ۵۰ ایالت آمریکا روشن شود، دیگر چیزی نمانده و دوشنبه هفته آینده، تکلیف بسیاری از گمانه‌زنی‌ها روشن می‌شود.

XS
SM
MD
LG