لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۵

عربستان سعودی مجازات شلاق را لغو کرد


(عکس از آرشیو)
(عکس از آرشیو)

خبرگزاری رویترز روز جمعه پنجم اردیبهشت گزارش داد عربستان سعودی مجازات شلاق در این کشور را لغو کرده است.

این خبرگزاری می‌گوید نسخه‌ای از سند دیوان عالی عربستان را در اختیار دارد که حاکی از لغو مجازات شلاق در این کشور است.

این تصمیم توسط کمیسیون عمومی دیوان عالی عربستان در ماه جاری اتخاذ شده است. طبق این گزارش جریمه و زندان یا هر دو با هم جایگزین مجازات شلاق خواهد شد.

در این سند آمده است: این تصمیم در راستای گسترش اصلاحات حقوق بشری است که تحت هدایت ملک سلمان، پادشاه، و نظارت مستقیم محمد بن سلمان ، ولیعهد ، آغاز شده است.

رویترز می‌گوید، دادگاه‌های عربستان سعودی از مجازات شلاق زدن برای بسیاری از جرایم استفاده می‌کنند. از آنجا که در عربستان قانون و سیستم قضایی مدونی وجود ندارد، قضات بر اساس تفسیر خود از متون و قوانین اسلامی این احکام را صادر می‌کنند.

این گزارش می‌افزاید، پیش از این گروه‌های مدافع حقوق بشر شواهد، اسناد و مدارک زیادی در خصوص صدور مجازات شلاق برای متهمان در عربستان سعودی را جمع آوری کرده‌اند.

عواد الواد، یک مقام کمیسیون حقوق بشر حکومت عربستان در این زمینه گفته است: این اصلاحات گامی مهم در برنامه حقوق بشر عربستان سعودی است و تنها یکی از بسیاری از اصلاحات اخیر در این پادشاهی است.

احکام برای اشکال دیگر مجازات‌های بدنی ، مانند قطع عضو برای سرقت یا گردن زدن برای جرایمی مانند قتل و اقدامات تروریستی، همچنان در دادگاه‌های عربستان صادر می‌شوند.

آدام کووگل، معاون مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقا دیده بان حقوق بشر در این زمینه گفته است: ما از این اقدام استقبال می‌کنیم، اما چنین تصمیم باید سال‌ها پیش اتخاذ می‌شد. اکنون هیچ مانعی پیش روی عربستان برای اصلاح سیستم قضایی ناعادلانه‌اش وجود ندارد.

در همین زمینه٬ سازمان عفو بین‌الملل هفته گذشته در گزارشی اعلام کرد میزان اجرای حکم اعدام در عربستان سعودی در سال ۲۰۱۹ افزایش بی‌سابقه‌ای یافته و به ۱۸۴ نفر رسیده است.

تنها ۲۰ کشور در جهان، برای مجازات متهمان و مجرمان، حکم اعدام صادر و اجرا می‌کنند.

آن‌ طور که سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرده، در سال ۲۰۱۹ در عربستان سعودی ۱۸۴ نفر اعدام شدند که بالاترین میزان ثبت اعدام از سوی سازمان‌های حقوق بشری در این کشور طی یک سال است.

XS
SM
MD
LG